Manažeři musí umět jednat s různými typy lidí, a to v různých situacích. Jednou z těch méně příjemných situací je, když musíte jednat s podřízeným, který je naštvaný. Třeba se mu stala nějaká objektivní nespravedlnost, nedostal odměny, na které si myslí, že má nárok, nebo si prochází těžkým obdobím ve svém osobním životě. Naštvaný podřízený ale může působit toxicky v rámci týmu a může kazit atmosféru na pracovišti. Zde je několik tipů, jak s naštvaným podřízeným z pozice manažera jednat.
Snažte udržet emoce na uzdě
Jak uvádí Forbes, ze všeho nejdůležitější je udržet chladnou hlavu. Nenechte se zatáhnout do emočního kolotoče, kterým váš podřízený prochází, a neberte si osobně nic z toho, co v naštvání může dotyčný podřízený prohlašovat.
Dejte podřízenému prostor vyjádřit se
Sejděte se s podřízeným sami a dejte mu prostor se vyjádřit. Zeptejte se, co se děje, a pak ho nechte mluvit. Naštvaní lidé se často potřebují především „vymluvit“ a chtějí vidět, že někdo jejim frustracím věnuje pozornost.
Zhodnoťte, co jsou objektivní fakta a co emočně zabarvené domněnky
Doptejte se na případné detaily a následně zhodnoťte, co jsou objektivní fakta a co jsou domněnky nebo špatné pochopení situace na straně podřízeného. Dotyčného pracovníka pak se svými postřehy seznamte a zkuste jeho perspektivu posunout do pozitivnější roviny.
Navrhněte řešení
Něco vašeho podřízeného očividně trápí. Navrhněte proto nějaké řešení. Může být úplně jednoduché. Nicméně ze schůzky s podřízeným byste měli odcházet s nějakým plánem, jak situaci řešit.
Eliminujte negativní dopad na tým
Nenechte, aby negativní emoce pracovníka měly negativní dopad na váš tým, na jeho práci, produktivitu a přátelskou atmosféru.
Nenechte situaci zajít za přípustné hranice
Jestliže emoce podřízeného překračují přípustné hranice, zasáhněte. Vysvětlete pracovníkovi, že je potřeba se chovat profesionálně a že nemůžete dovolit, aby situace eskalovala mimo určité mantinely. Pokud to nepomůže, učiňte nezbytné kroky k tomu, aby se situace rychle uklidnila – například ve spolupráci s vyšším vedením nebo HR oddělením.
-mm-
Dealing with an angry subordinate
Managers must be able to interact with different types of people in a variety of situations. One less pleasant scenario involves dealing with an angry subordinate. This may occur because the employee has experienced an objective injustice, did not receive a reward they believe they deserved, or is going through a difficult period in their personal life. The danger is that an angry subordinate can prove toxic within the team and negatively affect the workplace atmosphere. Here are some tips on how a manager can handle such a person.
Keep emotions in check
As Forbes states, the most important thing is to remain calm. Don't allow yourself to be drawn into the emotional turmoil the subordinate is experiencing and don't take personally anything they may express in anger.
Give the subordinate space to speak
Meet privately with the subordinate and give them the opportunity to have their say. Ask what is happening and then allow them to do the talking. Angry people often need to vent their feelings and want to feel that their frustrations are being acknowledged.
Distinguish objective facts from emotionally coloured assumptions
Ask for details if necessary and evaluate what constitutes objective facts and what may be assumptions or misunderstandings on the part of the subordinate. Share your observations with the employee and try to guide their perspective toward a more positive viewpoint.
Propose solutions
Clearly, something is troubling your subordinate. Therefore, propose a solution. It may be a simple one. However, you should leave the meeting with a concrete plan on how to address the situation.
Minimise negative impact on the team
Don't allow the employee's negative emotions to affect the team, its work, productivity or workplace atmosphere.
Don't allow the situation to exceed acceptable boundaries
If the subordinate’s emotions go beyond acceptable limits, intervene. Explain that professional behaviour is required and the situation cannot escalate beyond certain limits. If necessary, take steps quickly to calm the situation, possibly in collaboration with senior management or HR.
-mm-