Empowerment: Co to je a jak jej praktikovat ve vašem týmu

Empowerment: what it is and how to practise it in your team

V poučkách o vedení lidí a leadershipu se často vyskytuje anglické slovo „empowerment“. To nemá nutně přesný český ekvivalent, ale dalo by se přeložit jako „zplnomocnění“ nebo „rozšiřování pravomocí“ jedinců. Označuje se tak praxe, kdy se zaměstnancům dostává ze strany vedení čím dál větší důvěry, pravomocí a prostoru pro vlastní rozhodování a iniciativu. Jak můžete i vy praktikovat „empowerment“ ve vašem týmu?

Proč dávat zaměstnancům větší pravomoci?

Podle Entrepreneur.com je důvodů, proč by se měli zaměstnanci více zplnomocňovat, celá řada. Především platí jsou to právě řadoví zaměstnanci, kteří jsou takříkajíc v první linii. Tedy nejlépe vědí, jak se klienti chovají, jaké jsou každodenní problémy, které musí řešit, a co je od práce nejvíce zdržuje. Tím, že jim dáte možnost se více rozhodovat sami za sebe, budou si schopni sami určit, co dělat jinak, aby se jim pracovalo lépe. Zplnomocněním pracovníků také rozšiřujete diverzitu, kapacitu a flexibilitu týmu a delegujete část svých rozhodovacích pravomocí na podřízené, čímž si uvolňujete ruce pro jinou práci.

Jak zaměstnance zplnomocnit?

Proces poskytnutí většího prostoru a pravomocí pracovníkům musí být individuální, dlouhodobý a postupný. Zde je několik tipů, jak na to:

  • Vytvořte zdravé pracovní prostředí, ve kterém jsou pracovníci motivováni zkoušet nové postupy a nejsou káráni za malé chyby.
  • Dávejte pracovníkům zpětnou vazbu a veďte s nimi aktivní dialog o jejich práci, právech, povinnostech a pracovním vytížení.
  • Konzultujte svá rozhodnutí s jednotlivými pracovníky a postupně je čím dál víc zahrnujte do rozhodovacích procesů u vás v týmu.
  • Nastavte transparentní systém postupného rozšiřování pravomocí pracovníků na základě odpracovaného času, expertizy a seniority.


-mm-

 

Empowerment: what it is and how to practise it in your team

The word "empowerment“ frequently appears in articles about leadership. It has no direct equivalent in Czech but could be glossed as "giving more power" or "giving more authority". It refers to a process in which management offers individual employees growing levels of trust, allowing them increasing authority and room for their own initiative and decision-making. How can you introduce empowerment into your team?

Why give employees more power?

According to Entrepreneur.com, there are many reasons for empowering employees more. Primarily this applies to regular employees who are on the front line, which means they know best how clients behave, the everyday problems they have to deal with and what consumes most of their time. By giving them the opportunity to decide for themselves, they will be more able to determine what to do differently so as to work better. Empowering employees also increases the diversity, capacity, and flexibility of the team, so you may delegate some decision-making power to team members and leave yourself more time for other work.

How to empower employees?

The process of empowering employees and providing them with more authority must always be individual, long-term and gradual. Here are a few tips on how to do this:

  • Create a healthy working environment in which employees are motivated to try out new procedures and not reprimanded for minor mistakes.

  • Give employees feedback and maintain an active dialogue with each of them about their work, rights, obligations and business.

  • Consult your decisions with individual employees and gradually involve them more in the decision-making processes in your team.

  • Set up a transparent system of gradual expansion of the rights of employees based on the time they have spent with the company, their expertise and seniority.

 

-mm-

Article source Entrepreneur.com - website of a leading U.S. magazine for entrepreneurs
Read more articles from Entrepreneur.com