Do you want to become a better manager? Learn to tell stories

Chcete se stát lepším manažerem? Naučte se vyprávět příběhy

Knowing how to tell stories can help you in many situations you will encounter in life, such as public speaking, job interviews, or talking to your children and relatives. It will also make you a better manager. The better you are at storytelling and the more successfully you can frame ideas into a story format, the more effective you will be at persuading, motivating and inspiring subordinates. The story format can be used in your daily communication with them. So let's take a look at how it is done.

These tips appeared in an article on the INSEAD Knowledge website.

Provide a beginning, conflict, resolution and ending

Whenever you want to incorporate a story into your speech, it should always have four basic parts: an introduction in which you establish the initial situation, a description of the conflict or problem that has arisen, a solution to the problem, and finally a conclusion.

Focus on emotions

Whether you are telling your life story or describing to subordinates, for instance, how you were able to negotiate successfully a deal with an important client, you always need to focus primarily on emotions. Fear, tension, feelings of happiness or relief, curiosity: these are very powerful emotions that will help you achieve your aims.

Give examples and situations that people around you can identify with

Avoid stories that are too far removed from the everyday reality of the people you are telling the story to. Always try to tune in to your surroundings and reflect the experiences of your audience; tell stories they can relate to.

Be concise

Do not try to tell overly complicated stories featuring lots of characters and numerous twists and turns. On the contrary: to be effective and interesting, your story should be as simple and straightforward as possible.



-mm-

    Chcete se stát lepším manažerem? Naučte se vyprávět příběhy

    Umět vyprávět příběhy vám pomůže v řadě životních situací. Při veřejných proslovech, na pohovoru, při jednání s dětmi a jinými příbuznými. A také to z vás udělá lepšího manažera. Čím lépe umíte vyprávět příběhy a čím jste úspěšnější v rámování svých myšlenek do příběhové formy, tím lépe dovedete své podřízené přesvědčovat, motivovat a inspirovat. Formát příběhu můžete využívat při každodenní komunikaci se svými podřízenými. Pojďme se tedy podívat, jak na to.

    Tyto tipy byly uveřejněny ve článku na webu INSEAD Knowledge.

    Uveďte začátek, konflikt, řešení a konec

    Kdykoliv chcete příběh zakomponovat do vašeho proslovu, vždy by měl mít čtyři základní části. Tedy úvod, ve kterém nastolíte výchozí situaci, popis konfliktu nebo problému, který nastal, řešení tohoto problému a nakonec závěr.

    Zaměřte se na emoce

    Ať už vyprávíte svůj životní příběh nebo svým podřízeným popisujete, jak se vám třeba podařilo úspěšně dojednat obchod s důležitým klientem, musíte se ve svém příběhu zaměřit na emoce. Strach, napětí, pocity štěstí nebo úlevy, zvědavost. To jsou velmi silné emoce, které vám pomohou dosáhnout svým příběhem to, čeho dosáhnout chcete.

    Uvádějte příklady a situace, se kterými se lidé kolem vás umí ztotožnit

    Nevyprávějte příběhy, které jsou příliš vzdálené od každodenní reality lidí, kterým tento příběh vyprávíte. Snažte se vždy naladit na vlnu svého okolí a vžít se do zkušeností vašich posluchačů. A vyprávějte příběhy, se kterými se dovedou všichni, kdo vás poslouchají, ztotožnit.

    Buďte struční

    Nesnažte se vyprávět příliš komplikované příběhy, ve kterých vystupuje hodně postav a ve kterých se děje hodně zvratů. Naopak. Aby byl váš příběh co možná nejefektivnější a nejzajímavější, měl by být co možná nejjednodušší a nejjednoznačnější.



    -mm-

    Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
    Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge