8 Steps to everyday development of the sales team

8 kroků ke každodennímu rozvoji obchodního týmu

Successful sales organizations do not limit training of their sales staff to the initial entry training or implementation of new products, but educate them continuously instead. Eight ways to incorporate the development of sales people into your daily routine have been described by the customerthink.com server.

1. Find a concrete time to educate your sales team

It is important to schedule time for education; otherwise you will actually never do it. You can, for example, define a regular part of meetings - and it does not have to be a long time.

2. Decide what skills you want to develop

Write down the skills you plan to work on in your sales team, and find people in your organization, who will become "owners" of relevant skills and will help develop others.

3. Involve managers from other company departments

Someone from the marketing department can for example teach salespeople to understand the social networks. Product managers can help in how customers use your products. Just invite them to your meeting and ask them to share experience.

4. Teach the salespeople to share the best practices

Use the same principle as in section 4 to set up sharing experiences internally within the sales team. In this way you will work both on sales and presentation and communication skills.

5. Create your own library of best practices

It is not enough to share experiences orally because you soon forget a lot of information. Therefore focus on documenting best practices and building custom libraries for example on the corporate intranet.

6. Collaborate with marketing and customer services

Ask representatives of these departments to participate in training events of sales persons. Communicate with them about upcoming campaigns and mutually learn how to bridge both major and small gaps between your offers and customer needs.

7. Collaborate with other sales teams

Participate in personal and online communities in your field, read technical books and web sites and discuss new trends.

8. Work with feedback from your customers

Invite your current or potential customers to directly assess your sales skills and advise you on what to improve. Follow places, where your customers meet and talk together.

-kk-

    8 kroků ke každodennímu rozvoji obchodního týmu

    Úspěšné prodejní organizace neškolí své obchodníky jen po přijetí nebo zavádění nových produktů, vzdělávají je prakticky neustále. Osm cest, jak včlenit rozvoj obchodníků i do vaší každodenní praxe, popsal server customerthink.com.

    1. Najděte si konkrétní čas na vzdělávání vašeho obchodního týmu

    Důležité je si čas na vzdělávání naplánovat, jinak se mu nikdy věnovat nebudete. Vymezte mu například pravidelnou část porad – a nemusí to být nijak dlouhá část.

    2. Ujasněte si, jaké dovednosti chcete rozvíjet

    Sepište si plán dovedností, na kterých chcete v obchodním týmu pracovat, a najděte ve vaší organizaci lidi, kteří se stanou „vlastníky“ příslušných dovedností a budou pomáhat rozvíjet ostatní.

    3. Zapojte manažery z jiných oddělení firmy

    Někdo z marketingu může obchodníky naučit například to, jak rozumět sociálním sítím. Produktoví manažeři mohou pomoci v tom, jak zákazníci používají vaše produkty. Stačí je pozvat na vaši poradu a požádat o sdílení zkušeností.

    4. Učte obchodníky sdílet best practices

    Na podobném principu jako v bodu 4 nastavte sdílení zkušeností interně v rámci obchodního týmu. Zapracujete tak nejen na prodejních, ale i prezentačních a komunikačních dovednostech.

    5. Vytvořte si vlastní knihovnu best practices

    Sdílet zkušenosti pouze ústně nestačí, protože řadu informací ihned zapomeneme. Zaměřte se proto také na dokumentování best practices a budování vlastní knihovny například na firemním intranetu.

    6. Spolupracujte s marketingem a zákaznickými službami

    Požádejte zástupce těchto oddělení o účast na vzdělávacích akcích obchodníků. Komunikujte s nimi o nadcházejících kampaních a vzájemně se učte, jak překonávat větší či menší propasti mezi vašimi nabídkami a potřebami zákazníků.

    7. Spolupracujte s dalšími obchodními týmy

    Zapojte se do osobních i online komunit ve svém oboru, čtěte odborné knihy a weby a diskutujte o nových trendech.

    8. Pracujte se zpětnou vazbou od zákazníků

    Pozvěte své současné či potenciální zákazníky, aby přímo zhodnotili vaše obchodní dovednosti a poradili vám, v čem se zlepšit. Sledujte místa, kde se vaši zákazníci scházejí a mluví spolu.

    -kk-

    Zdroj: CustomerThink - americký portál zaměřený na péči o zákazníky