Six tricks in communication used by inspiring leaders

6 komunikačních triků inspirativních lídrů

What makes a leader genuinely successful? It is mostly their ability to inspire people around them and motivate their team to do its best. In order to do this, one needs to be able to communicate effectively with everybody from top management all the way to employees or interns at the lowest levels of the corporal hierarchy. Here are six universally valid communication tricks and skills used by effective leaders and confident speakers in everyday communication with managers, subordinates, colleagues and business partners.

These tips were published by the Center for Creative Leadership.

Adjustment to others

One of the most effective ways to ensure other people like listening to you is to adjust your speech to theirs. Use the same expressions, same gestures and the same energy, and you will see how quickly you get the other person on your side.

Measured, yet self-confident speech

Your voice should express calm and deliberation, but also confidence. If your delivery is weak and timid, unfortunately no one will take you seriously. Show you mean what you say by speaking boldly enough.

Pauses and silence

People are often so happy they get to speak that they start talking endlessly. However, short silences can be an extremely powerful tool that enhances some parts of your speech and attaches importance to certain words. So do not be afraid to make pauses and allow others enough time to process what you are saying.

No rushing

The previous point is connected to this piece of advice: do not hurry. When someone is trying to say as much as they can in one go, they seem like they are afraid others are not listening or taking them seriously.

Intonation and emphasis

Intonation, stress, pauses: these are very effective tools that can help highlight the importance of certain parts of your speech. When you reach the key point of your message, always emphasise it and try to structure the delivery in some way. It should not be just one long monotonous stream of words.

No pessimism

This final point is also one of the most important ones. People do not want to listen to pessimists or someone who is badmouthing others. Try to view things in a positive manner and convey this attitude also in how you talk.

 

-mm-

    6 komunikačních triků inspirativních lídrů

    Co dělá lídra skutečně úspěšným? Především je to schopnost inspirovat lidi okolo sebe a motivovat svůj tým k těm co možná nejlepším výkonům. A k tomu je samozřejmě potřeba umět efektivně komunikovat. A to s kýmkoliv – od zástupců top managementu až po pracovníky nebo stážisty na nejnižších úrovních firemní hierarchie. Zde je šest univerzálně platných komunikačních triků a dovedností, které využívají efektivní lídři a sebevědomí řečníci při své každodenní komunikaci s nadřízenými, podřízenými, kolegy i obchodními partnery.

    Tyto tipy přinesl server Center for Creative Leadership.

    Uzpůsobení se druhým

    Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak docílit toho, aby vás druhý člověk rád poslouchal, je přizpůsobit svou mluvu té jeho. Používejte stejné výrazy, stejná gesta a stejný druh energie, a uvidíte, jak rychle si dotyčného převedete na svoji stranu.

    Rozvážný, ale sebevědomý projev

    Z vašeho hlasu by měla být cítit rozvaha a klid, ale zároveň i sebevědomí. Pokud budete mluvit potichu, nevýrazně a ustrašeně, bohužel vás nikdo nebude brát vážně. Ukažte, že si stojíte za tím, co říkáte, a mluvte dostatečně důrazně.

    Pomlky a mlčení

    Lidé jsou často tak rádi, že se dostanou ke slovu, že začnou mluvit rychle a zcela bez pauz. Přitom drobné odmlky mohou být extrémně silným nástrojem, jak zdůraznit některé části vašeho proslovu a jak svým slovům dodat na důležitosti. Nebojte se dělat pomlky a dávejte ostatním kolem sebe čas vstřebávat to, co říkáte.

    Žádné pospíchání

    S předchozím bodem souvisí i tato rada: nepospíchejte. Člověk, z jehož projevu je cítit, že se snaží co nejrychleji ze sebe všechno vysypat, působí jako někdo, kdo se bojí, že ho ostatní neposlouchají a neberou vážně.

    Intonace a důrazy

    Intonace, důraz a odmlky. To jsou velmi silné nástroje, kterými můžete určitým pasážím vašeho projevu dodat na důležitosti. Když se dostanete ke klíčovému bodu vaší myšlenky, vždy ji zdůrazněte a snažte se tak váš projev trochu strukturovat. Nesmí se jednat o jednu dlouhou, monotónní řeku slov.

    Žádný pesimismus

    Poslední bod je zároveň jeden z nejdůležitějších. Lidé nechtějí poslouchat pesimisty nebo lidi, kteří ostatní pomlouvají. Snažte se nahlížet na věci pozitivně a tento přístup ukazujte i v tom, jak mluvíte.

     

    -mm-

    Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)