10 facts about body language that will help you in everyday communication

10 poznatků o řeči těla, které využijete v každodenní komunikaci

The majority of interpersonal communication takes place on a non-verbal level. Though body language is something we perceive mostly subconsciously, it has a crucial influence on decision-making, whether we trust someone and whether that person is able to inspire and motivate us. Therefore, your management skills and communication with subordinates and other colleagues can be significantly improved if you send the following ten positive non-verbal signals to people around you.

The list was published by the Business Matter website and focuses on ten body language tips to keep in mind when communicating with subordinates, colleagues, business partners or management.

Eye contact

Maintain constant eye contact; your eyes should wander only if you are thinking about an answer.

Upright posture

Be sure to have the correct posture: shoulders back, head up, chest forward. This indicates confidence.

Mirroring

Win favour with the person you are talking to by using the same gestures as them. Subconsciously, they will trust you more.

No folded arms

You should leave your arms by your sides. Do not fold them across your chest as this gesture signals alienation.

Gestures

When talking, make gestures and use your hands for visual representations of what you are saying.

Do not touch your face

If you touch your neck, face or ears when you are talking, you are sending signals of unease, of hiding something or lying. The best rule is not to touch your head at all during meetings.

An appropriately firm handshake

Your handshake should be firm and confident, but not excessively so.

Nodding

When the other person is talking, nod your head. You will thus encourage them and let them know that you are listening.

Try not to blink too much

Blinking too much signals nervousness and uncertainty. This is why you should keep your blinking under control.

Take notes

By taking notes you let the other person know you consider the information you are getting from the conversation important.

 

-mm-

    10 poznatků o řeči těla, které využijete v každodenní komunikaci

    Mezilidská komunikace se z větší části odehrává na neverbální úrovni. Řeč těla sice vnímáme z velké části podvědomě, ale zároveň nás zásadním způsobem ovlivňuje v našem rozhodování, v tom, jestli danému člověku důvěřujeme, jestli nás dovede motivovat a dodat nám inspiraci. Vaše manažerské dovednosti a komunikaci vůči podřízeným i ostatním kolegům tedy můžete výrazně vylepšit, pokud ke svému okolí budete vysílat následujících deset pozitivních neverbálních signálů.

    Tento seznam přinesl server Business Matter a obnáší deset poznatků o řeči těla, na které byste neměli zapomínat, ať už mluvíte s podřízenými, s kolegy, obchodními partnery nebo třeba s vedením firmy.

    Oční kontakt

    Udržujte stálý oční kontakt, pouze při přemýšlení nad odpovědí by měly vaše oči těkat do strany.

    Rovné držení těla

    Dejte si pozor na svůj postoj - ramena dozadu, hlava vzhůru, hrudník vypnutý. Ukazujete tak sebevědomí.

    Zrcadlení

    Získejte si přízeň člověka, se kterým mluvíte, a to tím, že budete používat stejná gesta jako on. Povědomě vám tak bude více důvěřovat.

    Žádné křížení paží

    Paže nechte nejlépe podél těla. Nekřižte je před sebou, protože toto gesto značí odcizení.

    Gestikulace

    Při mluvení gestikulujte a používejte ruce jako vizuální znázornění toho, co říkáte.

    Nedotýkejte se obličeje.

    Pokud si během mluvy šaháte na krk, obličej nebo uši, dáváte tím najevo nervozitu, zatajování nebo vyloženou lež. Nejlepší je se během schůzky vůbec hlavy nedotýkat.

    Přiměřeně pevný stisk ruky.

    Stisk ruky byste měli mít pevný a sebevědomý, ne však příliš.

    Kývání hlavou.

    Během toho, co druhý člověk mluví, kývejte hlavou. Podpoříte ho a dáte mu tak najevo, že jej posloucháte.

    Snažte se příliš nemrkat.

    Příliš časté mrkání je známkou nervozity a nejistoty. Snažte se tedy omezit vaše mrkání.

    Pište si poznámky.

    Zapisováním si poznámek během hovoru dáváte druhému najevo, že informace, které vám konverzace přináší, považujete za důležité.

     

    -mm-

    Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters