Typical mistakes of new entrepreneurs

Typické chyby začínajících podnikatelů

In the first year of doing business, startups tend to commit the same mistakes which can cost them not only money but also their entire existence. Reporter Alyson Shontell, who has been writing about startups and new entrepreneurs since 2008, pointed out this fact in an article on Business Insider. She compiled a list of typical mistakes every new entrepreneur should be wary of.

Premature presentation in the media

When you contact journalists, you need to know why - in what specific way publicity should help you. Random media appearances work only in the short term. First, you need a business model and the product you want to sell.

Wrong numbers

At the beginning you will need a large sum of money or a wealthy investor. However, investors may soon lose confidence in your project if you do not start making money. So, before you start a business, you should have sufficient financial reserves to cover the initial expenses, calculated well in advance. If you do not have money or cannot afford to risk, do not start a business.

Trying to do everything yourself

Running a startup is very time consuming and requires specific skills. If you do not want to burn out, start your business with a co-founder or at least advisers to share the workload with you. As for the number of co-founders, two is the best. One of you should be a full-time communicator with potential customers.

Trying to push a dysfunctional business

Do not leave your permanent job until you have proved that your business idea has a chance of success. If you start a business and it does not work, react quickly. Make the necessary changes and if it does not work even after that, be prepared to stop. It does not matter how great your idea is if you cannot find customers.

Poor communication

A startup founder must be able to explain his or her vision to both employees and customers. S/he should not avoid criticism. Building relationships is vital and s/he cannot afford to keep silent.

Excessive greed

A smart entrepreneur can recognise a good business offer. If you are offered 100 million dollars for your startup, do not reject it.

Lying about your company's performance

An entrepreneur who needs to keep a business running often tells white lies about the company's growth and how much money it makes. However, if the company is failing, the truth will always emerge. Lies can only delay failure for a while. The longer the while, the greater the damage to your reputation.

Underestimating the demanding nature of doing business

When the press writes about startups, we read mostly success stories. The hard work behind the success remains unnoticed. Every starting entrepreneur should know that there is a both physically and mentally challenging period ahead. Everything will revolve around the company. This will mean great stress at work and at home.

-kk-

    Typické chyby začínajících podnikatelů

    V prvním roce od založení se startupy dopouštějí stále stejných chyb, které je mohou stát nejen peníze, ale i celou existenci. Na serveru Business Insider na to upozornila reportérka Alyson Shontellová, která se dlouhodobě věnuje začínajícím firmám a podnikatelům. Sestavila přehled typických chyb, na které by si měl každý začínající podnikatel dát pozor.

    Příliš brzká prezentace v médiích

    Když oslovíte novináře, musíte vědět proč – k čemu konkrétnímu vám publicita má pomoci. Nahodilá vystoupení v médiích fungují pouze krátkodobě. Nejdříve potřebujete obchodní model a produkt, který chcete prodávat.

    Špatné počty

    Na rozjezd budete potřebovat hodně peněz nebo bohatého investora. Investor však může brzy ztratit důvěru ve váš projekt, pokud nezačnete brzy vydělávat. Než tedy začnete podnikat, měli byste mít dostatečnou finanční rezervu na pokrytí úvodních výdajů, které si předem dobře spočítáte. Pokud nemáte peníze nebo si nemůžete dovolit riskovat, raději nepodnikejte.

    Snaha zvládnout všechno sám

    Rozjezd firmy je velmi náročný na čas a také specifické dovednosti. Pokud nechcete vyhořet, podnikejte s dalším partnerem nebo alespoň poradci, s nimiž se můžete dělit o práci. Pokud jde o počet společníků, ideální jsou dva. Jeden z vás by měl na plný úvazek komunikovat s potenciálními zákazníky.

    Snaha prosadit nefungující byznys

    Neopouštějte své stále zaměstnání, dokud si neověříte, že váš podnikatelský záměr má šanci na úspěch. Když už se do toho dáte a nepůjde to, reagujte rychle. Provádějte nezbytné změny a pokud ani ty nezaberou, buďte připraveni skončit. Je jedno, jak je váš nápad skvělý, když nenajdete zákazníky.

    Špatná komunikace

    Zakladatel firmy musí umět vysvětlit svou vizi zaměstnancům i zákazníkům. Neměl by se vyhýbat kritice. Budování vztahů je pro něho zásadní a nemůže si dovolit nekomunikovat.

    Přílišná chamtivost

    Chytrý podnikatel pozná dobrou obchodní nabídku. Když vám za váš startup budou nabízet 100 milionů, neodmítejte to.

    Lži o výkonnosti firmy

    Podnikatel, který potřebuje udržet svou firmu v chodu, často přikráškluje informace o tom, jak firma roste a kolik peněz vydělává. Pokud však firma upadá, vždy to vyjde najevo. Lži pouze úpadek o chvíli oddálí a o to více poškodí vaši pověst.

    Podceňování náročnosti podnikání

    Když se píše o začínajících firmách, většinou čteme jen o úspěchu. Tvrdá práce, která za úspěchem stojí, zůstává v pozadí. Každý začínající podnikatel by měl vědět, že ho čeká fyzicky i psychicky náročné období. Vše se bude točit kolem firmy, bude to velký stres v práci i doma.

    -kk-

    Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Insider