How to include some humour in a presentation

Humor při veřejném vystoupení: Jak zakomponovat humor do vaší prezentace

Whether you are about to present the results of your team, address prospective clients or make a wedding speech, an unusual perspective or some humour might not go amiss. Humour can serve to lighten things up, attract the attention of an audience or, if used correctly, help convey the ideas of your presentation. At the same time you do not want to embarrass yourself, cross a certain line, or tell jokes no one will laugh at. Here are a few tips on how to incorporate humour effectively in a presentation without committing any faux-pas.

When looking for a way to add humour to a presentation, you should, according to ToastMasters.org, consider the following issues.

What is the humour intended to achieve?

First of all, you must know what the humour is designed to achieve and on that basis choose the structure, timing and level of formality of your jokes. Do you want to lighten the mood? Do you want to draw the audience's attention to a certain paradox or topic? Do you want to present yourself in a certain light? Each of these goals will require a different strategy.

Who is in the audience?

An essential question is: who are you talking to? Are they colleagues, close co-workers from your team, family members, old friends? And the follow-up question is what topics these people will understand, how jokes should be presented to them and how formal or informal the humour ought to be.

Is the situation suitable?

No matter what the audience, you must consider the situation in which you are giving your speech. There are situations in which informal humour is just not possible even if there are only old friends in the audience with whom you otherwise engage in such humour regularly.

Do all the jokes have a sufficient premise?

When composing and preparing the jokes, you must keep in mind that every joke must above all have a strong premise: in other words, the audience must understand very well the initial situation on which the joke is based. Jokes usually work through surprise. First you build up expectations about what a certain situation should look like and then you smash these expectations with something surprising. You need to be sure such expectations are sufficiently implanted in your audience.

 

-mm-

    Humor při veřejném vystoupení: Jak zakomponovat humor do vaší prezentace

    Ať už se chystáte prezentovat výsledky svého týmu, předstoupit před potenciální klienty nebo si třeba chystáte svatební proslov, vložit do vaší prezentace určitý nadhled nebo humor určitě není od věci. Humor pomůže věci odlehčit, upoutá pozornost publika a při dobrém použití vám pomůže předat hlavní myšlenky vaší prezentace. Zároveň se ale nechcete ztrapnit, překročit určitou hranici nebo podat vtipy tak, že nikomu vtipné nepřijdou. Zde je několik tipů, jak efektivně zakomponovat humor do vaší prezentace a předejít faux-pas.

    Při hledání způsobu, jak zakomponovat humor do vaší prezentace, byste měli podle ToastMasters.org zvážit následující témata:

    Čeho chcete humorem dosáhnout?

    V prvé řadě je nutné si uvědomit, čeho chcete svým humorem dosáhnout, a podle toho zvolit strukturu, načasování i míru formality vašich vtipů. Chcete odlehčit situaci? Chcete přitáhnout pozornost publika k určitému paradoxu nebo tématu? Chcete sami sebe prezentovat v určitém světle? Všechny tyto účely budou vyžadovat jinou strategii.

    Kdo je v publiku?

    Zásadní otázka samozřejmě je, ke komu hovoříte. Jedná se o kolegy, blízké spolupracovníky ve vašem týmu, rodinné příslušníky, staré kamarády? S tím souvisí otázka, jakým tématům budou daní lidé rozumět, jak byste jim měli vtipy podat a především jak formální nebo naopak košilaté vtipy se vzhledem ke složení publika hodí.

    Je situace vhodná?

    Ať už je publikum jakékoliv, je nutné zvážit i situaci, při které budete prezentaci nebo proslov přednášet. Jsou situace, kdy se sprostší nebo neformální humor nehodí, ani když jsou v publiku jenom vaši staří známí, se kterými si jinak podobné vtipy říkáte běžně.

    Mají všechny vtipy dostatečnou premisu?

    Při samotné kompozici a přípravě vtipů myslete na to, že každý vtip musí mít především silnou premisu. Tedy že posluchači musí velmi dobře chápat výchozí situaci, na základě které vtip děláte. Vtip většinou pracuje s překvapením. Nejdříve vystavíte očekávání, jak by měla situace vypadat, a pak tuto představu rozbijete něčím nečekaným. A nejprve se musíte ujistit, že právě toto očekávání je v divácích dostatečně zapuštěno.

     

    -mm-

    Zdroj: Toastmasters International - Nezisková vzdělávací organizace zastoupená  kluby po celém světě. Jejím hlavním cílem je vzdělávání členů v oblasti komunikace, veřejného vystupování a leadershipu.
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Toastmasters International