How not to get fired from a management position - Part 1/2

Jak se nenechat vyhodit z manažerského místa - část 1/2

Even if many managers don't want to admit it, no one is irreplaceable. And if your superiors want to get rid of you, they will probably not warn you in advance. They will simply not tell you until your notice lies in front of you. This is the topic that Alan Collins, the former HR Director of PepsiCo and author of popular books on people management, deals with on successinhr.com. Although he speaks about the risks of being fired from a management position in HR, the warning signs he points to are relevant for any management position.

1. Your new boss was hired to make changes in your department

When a new boss comes, start working according to him. Don't expect that he will adapt to you.

2. You have received a poor performance evaluation

In this case, you can do nothing else but honestly try to improve yourself. You should also objectively consider the possibility to dust off your resume and the contacts that can help you find a new job.

3. Your company's financial results are getting worse and worse

Honestly think about how your department is perceived in your company. If it is likely that your department will be the first victim of reducing costs, you can probably not do anything with it. Start to look for a job elsewhere.

4. Your company has undergone a merger or takeover

Be ready to show new superiors what value your work has for the company. Don't wait until being hauled over the coals, prepare your arguments.

5. You have lost some of your responsibilities

Be doubtful about the explanation that your boss wants to make your work easier this way. Strive for the best possible performance even under such limited powers, but also start to look for other working options.

6. You are out of the game

If you are no more invited to important meetings or asked for your views on the further development of your activities in the company, your doubts are legitimate. You should probably start answering the calls from recruitment agencies that you receive from time to time.

7. You can't push your strategy

Talk about it with the people who don't want to support you. Ask them what you should change and be prepared for unpleasant feedback.

You can read the second part of the article here.

-kk-

    Jak se nenechat vyhodit z manažerského místa - část 1/2

    I když si to mnozí manažeři odmítají připustit, nikdo není nenahraditelný. A pokud se vás vaši nadřízení chtějí zbavit, většinou vás nebudou předem varovat. Zkrátka se to dozvíte, až budete mít před sebou výpověď. Na serveru successinhr.com se tímto tématem zabývá bývalý personální ředitel společnosti PepsiCo a autor odborných knih z oblasti řízení lidí Alan Collins. Přestože hovoří o rizicích propuštění z manažerského místa v HR, varovné signály, na které upozorňuje, platí pro manažerská místa obecně.

    1. Váš nový šéf má zavést změny ve vašem oddělení

    Jakmile přijde nový šéf, začněte pracovat podle něho. Nečekejte, že se on přizpůsobí vám.

    2. Obdrželi jste špatné hodnocení výkonnosti

    V tom případě vám nezbývá nic jiného, než se upřímně snažit o nápravu. Objektivně byste také měli zvážit možnost oprášení svého životopisu a kontaktů, které vám mohou pomoci najít nové místo.

    3. Finanční výsledky firmy jsou stále horší

    Upřímně se zamyslete nad tím, jak vaše firma vnímá vaše oddělení. Pokud je pravděpodobné, že právě vaše oddělení bude první obětí snižování nákladů, nejspíš s tím nic neuděláte. Začněte se poohlížet po práci jinde.

    4. Vaše firma prošla fúzí či převzetím

    Buďte připraveni ukázat novým nadřízeným, jakou hodnotu má vaše práce pro firmu. Nečekejte, až si vás zavolají na kobereček, připravte si argumenty.

    5. Přišli jste o některé své dosavadní odpovědnosti

    Pochybujte o tom, že vám váš šéf takto chce ulehčit práci. Snažte se o nejlepší možný výkon i v rámci omezených pravomocí, ale začněte se zároveň poohlížet po jiných možnostech.

    6. Jste mimo hru

    Pokud vás přestali zvát na důležité porady a ptát se vás na vaše názory ohledně dalšího rozvoje vaší činnosti ve firmě, jsou pochyby na místě. Měli byste začít odpovídat na telefonáty personálních agentur, které vám čas od času zavolají.

    7. Nedaří se vám prosadit vaši strategii

    Mluvte o tom s lidmi, kteří vás nechtějí podpořit. Ptejte se jich, co byste měli změnit a buďte připraveni i na nepříjemnou zpětnou vazbu.

    Druhou část článku si můžete přečíst zde.

    -kk-

    Zdroj: Success in HR - americký HR blog

    Štítky: Kariéra