Every team manager wants to have satisfied, focused, ambitious and productive employees. Most leaders strive to achieve this through effective management approaches, a friendly work environment, professional development opportunities or various employee benefits. However, one frequently overlooked aspect is a sense of security. This article explains why such a feeling is crucial to employee satisfaction and productivity, and how you, as a manager, can help foster it.
Why a sense of security is so important
A sense of security is a fundamental human need, as well as a key condition for uninterrupted and focused work. Employees' living and working in uncertainty – for example, due to organisational changes, unclear work objectives, undefined responsibilities, or fear of job loss – creates stress. This reduces motivation and performance and leads to employee frustration, low team efficiency, higher turnover and a weakened sense of belonging within the team and organisation as a whole.
How managers can build a sense of security among employees
- Transparent communication. Effective communication is the cornerstone of psychological security. Be open with subordinates, don't hide information from them and communicate honestly, especially in times of crisis or uncertainty.
- Clearly defined expectations and goals. When employees know exactly what is expected of them, they can work with greater calm and focus. Don't have your team operate in uncertainty about their tasks or whether their performance meets your expectations.
- Consistency in behaviour, priorities, and communication. The foundation of a sense of security lies in the manager themselves. If you change your opinions, introduce new ideas, structural changes, or shift priorities every other day, you can't expect your employees to perceive their workplace as stable.
- Providing concrete assurances. If your employees’ uncertainty stems from a specific issue, consider whether there are guarantees you can provide. For example, you can assure them that as long as the team’s performance doesn't fall below a certain threshold, no one will lose their bonus or face the threat of dismissal.
-mm-
Pocit jistoty: Opomíjená, ale klíčová potřeba zaměstnanců
Každý týmový manažer chce mít spokojené, soustředěné, ambiciózní a efektivně pracující podřízené. Většina vedoucích se snaží tohoto stavu dosáhnout vhodným manažerským přístupem, přátelskou atmosférou, rozvojem pracovníků nebo nabídkou nejrůznějších benefitů. Co se však často opomíjí je pocit jistoty. V tomto článku si řekneme, proč je pocit jistoty u zaměstnanců tak klíčový v jejich celkové spokojenosti i produktivitě a jak u nich tento pocit můžete z pozice manažera vyvolat.
Proč je pocit jistoty tak důležitý?
Pocit jistoty je jednou ze základních lidských potřeb. A také jednou z podmínek nerušené a soustředěné práce. Když zaměstnanci žijí a pracují v nejistotě (například v podobě organizačních změn, nejasných pracovních cílů, nevyjasněných kompetencí nebo obavy ze ztráty zaměstnání), vytváří to u nich stres. Ten snižuje motivaci i výkonnost. A v důsledku vede k frustraci pracovníků, k nízké efektivitě týmu, k vyšší fluktuaci zaměstnanců a celkově ke ztrátě pocitu sounáležitosti v týmu a celé firmě.
Jak můžete z pozice manažer u podřízených vybudovat pocit jistoty
- Transparentní komunikace. Kvalitní komunikace je alfou a omegou pocitu jistoty. Buďte k podřízeným otevření, nic jim nezatajujte a mluvte s nimi na rovinu. A to především v dobách krize a nejistoty.
- Jasně definovaná očekávání a jasné cíle. Když zaměstnanci vědí, co přesně se od nich očekává, budou při práci klidnější a soustředěnější. Nenuťte své podřízené žít v nejistotě z toho, co vlastně mají dělat a jestli výsledky, které dodávají, splňují vaše očekávání.
- Konzistentnost ve vašem chování, prioritách a komunikaci. Základním kamenem pocitu jistoty jste vy sami, tedy manažeři. Pokud budete každý druhý den měnit názory, přicházet s novými nápady, strukturálními změnami nebo změněnými prioritami, jen těžko můžete očekávat, že budou vaši podřízení vnímat vaše pracoviště jako stabilní.
- Dodání konkrétních záruk. Pokud se nejistota u vašich podřízených týká něčeho konkrétního, promyslete, jestli neexistují záruky, které jim můžete dát. Například jim můžete garantovat, že pokud se čísla vašeho týmu nepropadnou pod určitou hodnotu, nikdo jim nebude strhávat bonusy nebo hrozit vyhazovem.
-mm-
