Is your team about to grow bigger? Are several teams merging into one, with you leading this new super-team? Or have you been put in charge of a new, large project and are introducing reinforcements to the team? If so, you should bear in mind the following four things so as to be an effective leader of this new, expanded team.
Clear definition of roles and responsibilities
According to the Harvard Business Review, a multi-member team needs clear definitions of what each employee is responsible for. Establish where one person's responsibility ends and another's begins, and describe all roles (with the employees' help) in a completely unambiguous manner.
Need to define a clear vision for the team
The team must have a shared vision, in other words, a specific goal to work towards. A clear and well-communicated vision helps all team members better understand their role in the group, and the team as a whole will know which direction it is heading in.
Team bonding on a human level
Don't underestimate interpersonal relationships and the need to build a positive team spirit. Be sure to organise some kind of social event, such as a team-building activity.
Well-thought-out team processes
What works for a small team may not necessarily work for a large one. And if your team processes, such as communication, had gaps in the past, this can be a big problem for a team with more members. This means internal team processes, especially those related to team communication, must be well thought out and clearly defined.
-mm-
Rozroste se vám nárazově tým? Čtyři věci, na které musíte myslet
Čeká vás nárazové rozšíření vašeho týmu? Spojuje se více týmů do jednoho a vybudete tomuto novému super-týmu velet? Nebo jste dostali na starosti nový, velký projekt a přibíráte do vašeho týmu posily? Pak byste měli mít na paměti následující čtyři věci, abyste byli ve vedení nového, většího týmu efektivní.
Jasná definice rolí a odpovědností vašich podřízených
Podle Harvard Business Review je u vícečlenného týmu nutné jasně definovat, co mají jednotliví pracovníci na starosti. Určete, kde končí odpovědnost jednoho a začíná odpovědnost druhého. A role všech pracovníků (s jejich vlastní pomocí) popište zcela jednoznačně.
Nutnost definovat jednu jasnou vizi týmu
Tým musí mít společnou vizi. Tedy určitý cíl, ke kterému směřuje. Takováto jasná a dobře komunikovaná vize totiž pomáhá všem členům týmu lépe pochopit, jaká je jejich role ve skupině, a tým jako celek bude vědět, jakým směrem se ubírá.
Stmelení týmu po lidské stránce
Nepodceňujte mezilidské vztahy a nutnost vybudovat pozitivního týmového ducha. Určitě tak nezapomeňte zorganizovat určitou poznávací akci, například formou stmelovacího team-buildingu.
Promyšlené týmové procesy
To, co funguje u malého týmu, nemusí nutně fungovat u týmu velkého. A pokud měly vaše týmové procesy, například komunikace, dříve nějaké mezery, může se u týmu o více členech jednat o velký problém. Vaše interní týmové procesy, a to především ty, které se týkají týmové komunikace, je proto nutné dobře promyslet a jasně určit.
-mm-