Zakladatelé: Nezbytnost pro úspěšný startup (2/2)

V předchozím článku jsme viděli, že počáteční tým zakladatelů je jádrem úspěchu každého startupu – a investoři si to už dnes velice uvědomují. Jak tedy mají zakladatelé sestavit tým, aby byl úspěšný?

Ilustrační snímek

Týmy jsou dynamická záležitost, jejich členové přicházejí a odcházejí. Počáteční zakladatelský tým však obvykle zanechává na startupu významný otisk. Zakladatelé totiž vytvářejí týmovou kulturu, která pravděpodobně přežije samotný původní tým. Lidé se mění, ale identita týmu zůstává.

Výběr spoluzakladatelů pro nový podnik

Tým obvykle už je zformovanou skupinou, nebo ho začíná stavět jeden počáteční lídr. Když má podnikatel nějaký nápad, neměl by do jeho realizace jít sólo. To totiž není ideální, protože založení nového startupu znamená zabývat se mnoha aspekty:

  • Technologickými
  • Právními
  • Finančními
  • Řízením a provozem

Slibná myšlenka prostě potřebuje odpovídající zázemí, tvrdí článek publikovaný obchodní školou INSEAD.

Nejde jen o produkt

Nestaňte se obětí myšlenky, že jde v první řadě o produkt. Nemůžete si dovolit podcenit důležitost toho, mít kolem sebe ten správný tým. Investujte do svého týmu a při hledání nových členů týmu se nenechte ničím omezovat. Zaměřte se na hluboké vztahy a solidní základnu schopností a znalostí.

Podnikatelské týmy jsou často zformovány na akademické půdě, ale často také mezi příbuznými nebo mezi kolegy v práci. Unikátní rysy kontextu, ve kterém se tým dá dohromady, mají vliv na to, jaký tým se vytvoří. V akademickém prostředí se týmy často dají dohromady v souvislosti s výzkumem zaměřeném na inovace. V takovém případě pak obvykle v týmu existují celkem dobré vztahy. Pokud jde o rodinné podniky, klíčovými hodnotami jsou důvěra a koncept správcovství, tedy řízení firmy ve prospěch celku.

Každý kontext tedy dodává formování týmu charakteristické rysy – proto může být vhodné, aby zakladatelé rozšířili své vyhledávání možných kolegů tím, že půjdou za hranice počátečního kontextu – tedy např. rodiny či kolegů z práce.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Zakladatelé: Nezbytnost pro úspěšný startup (1/2)

Aktuální

Zakladatelé: Nezbytnost pro úspěšný startup (2/2)