Persony: Jak neminout potřeby vašich zákazníků

Vytváření person uživatelů je něco, co musí být bráno vážně. Úsilí, které vložíte do vytvoření person, se vám zcela jistě později vyplatí.

Ilustrační snímek

Uživatelská persona je kritický nástroj UX, který vám pomůže vytvořit produkt skutečně zaměřený na uživatele. Investujte proto do její přípravy dostatek času. Podívejme se, co jsou obvyklé vady, které brání vytvoření úspěšného produktu.

Chcete-li podpořit využívání persony a také zajistit, aby měla smysluplný přínos při práci vašich kolegů, měli byste si dát pozor na následující.

  • Persona včera bylo pozdě: Tato persona je obvykle vytvořena v minimálním časovém intervalu, často na základě několika telefonických rozhovorů s potenciálními uživateli. Důvodem je přesvědčení, že je lepší mít aspoň něco než vůbec nic. Jenže takovýto sprint vám poté při navrhování produktu samotného opravdu moc nepomůže. Svého uživatele prostě za 2 minuty skutečně poznat nemůžete.
  • Persona zakládající se na jediné zkušenosti: Dejte si pozor na každý předpoklad, který je založen jen na jediném uživateli. Musíte komunikovat s vícero uživateli, jinak existuje velké riziko, že pominete některou z životně důležitých informací. A nezapomeňte – musíte jít do hloubky.
  • Persona spíchnutá na koleni: Tato persona je založena na údajích, které daly dohromady týmy marketingu a péče o zákazníky. Výsledný obrázek je však zpravidla neúplný a mělký. Kromě toho je tato persona obvykle sestavena zaměstnanci, kteří vlastně moc nevědí, jak by taková persona měla být vytvořena, varuje nás web business2community.com.
  • Persona sestavená v izolaci: Když jsou výzkumníci drženi v izolaci od designérů, chybí tu právě koncoví uživatelé samotné persony. Ti by však měli být zapojeni do celého procesu.
  • Zastaralá persona: Uživatelé vašeho produktu se mění. Takže každá persona může po nějaké době zastarat. Ujistěte se proto, že vaše persony odrážejí současné chování a potřeby uživatelů.
  • Upovídaná persona: Vaše persony by neměly být chaotické. Udržujte jejich popisy stručné a výstižné, abyste zajistili, že je kolegové budou skutečně považovat za užitečné a přínosné.

 

-jk-

Zdroj: business2community.com - online komunita pro manažery a podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje business2community.com