Proč vaše prezentace nikoho nezajímá?

Cílem každé prezentace je upoutat pozornost publika. Smutnou pravdou však zůstává, že na mnoha prezentacích se posluchači zkrátka nudí. Brzy ztrácejí pozornost a místo na řečníka se již dívají jen na své mobilní telefony. Čím to je?

Autoři prezentací při přípravě nezohledňují způsoby, jimiž lidský mozek zpracovává informace. Pojďme se podívat na nejčastější chyby, kterých byste se měli vyvarovat.

Ilustrační snímek

Vašim obrázkům chybí příběh

Lidský mozek zpracovává většinu informací vizuálně. Znamená to, že přemýšlíme a nejlépe si dokážeme věci zapamatovat pomocí obrázků. Při přípravě prezentace je však třeba nejen vybrat vhodné obrázky, ale také příběhy, které budou vyprávět.

Nutíte publikum číst a poslouchat najednou

Není dost dobře možné, aby lidé četli vaše slidy, interpretovali si jejich obsah a zároveň poslouchali další věci, o kterých mluvíte. Mozek v takovém případě zachytí jen část celého sdělení.

Dobrá prezentace směřuje pozornost publika pouze k jedné hlavní myšlence. Zkuste vyměnit slidy plné textu za obrázky, které vhodně ilustrují to, o čem mluvíte. Pak vás teprve publikum bude poslouchat.

Neumíte vyprávět

Prezentace podaná ve formě příběhu upoutá mnohem více, protože se s posluchači dokáže spojit na emoční úrovni. Pak si ji také lépe zapamatují a častěji se odhodlají k nějaké akci na základě vašich slov. Pomáhají k tomu metafory a jiná obrazná vyjádření doplněná obrázky.

Mluvíte k publiku, nikoli s publikem

Vedete prostě monolog, který nikdo nevydrží vnímat dlouho. V případě dialogu však vzniká nervové propojení mezi mluvčím a posluchačem. To vytváří vzájemnou důvěru a zájem.

Přestaňte jen mluvit o jednotlivých bodech, které máte napsané na slidech. Pokládejte otázky, diskutujte o odpovědích posluchačů a pokud se objeví téma, které posluchače zajímá, věnujte mu chvíli, i když je nemáte ve svém původním scénáři.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company