Máte dostatek hotovosti na neočekávané události? (1/2)

Počet dnů, na které vám stačí dostupná hotovost, kterou máte po ruce, je dost užitečná metrika. Pomůže vám odhadnout počet dní, během kterých by vaše organizace mohla pokračovat s běžným provozem s využitím jen té hotovosti, kterou má aktuálně k dispozici.

Ilustrační snímek

Kdy je rozhodující to, kolik peněz máte k dispozici?

  • Když se vaše tržby náhle propadnou
  • Když přijde neočekávaná katastrofa, která zasáhne vaše podnikání

Za těchto okolností vám tato metrika týkající se likvidity říká, jak dlouho budete schopni pokrýt provozní náklady. Když máte vysokou zásobu hotovosti, dokáže vaše firma pokračovat v provozu déle, aniž by jí vznikly nové dluhy nebo by si musela obstarávat dodatečné finanční prostředky. Tato metrika je důležitá zejména tehdy, pokud je vaše organizace aktivní v odvětví se střední až vysokou nákladovostí.

Co uděláte, když přijde hurikán – nebo povodeň?

Autor článku zveřejněného na webu cfo.com popisuje, jak jeho organizace utrpěla obrovské škody během řádění hurikánu. Po této přírodní katastrofě jí však její značná hotovostní rezerva umožnila okamžitě sjednat dodavatele na potřebné opravy. Skutečnost, že bylo dost peněz k dispozici, pomohla organizaci rychle se zotavit, takže narušení provozu bylo minimální.

Pokud nemáte dostatek hotovosti, máte při její rychlé potřebě při nečekané pohromě dvě možnosti:

  • Počkat na výplatu pojištění
  • Vzít si úvěr nebo sehnat peníze jinak

Optimální výše hotovosti, kterou je třeba mít k dispozici, je různá

Jak dlouho byste měli být schopni pokrýt provozní náklady? Dokonce i 2 měsíce mohou být celkem krátká doba. Nejvýkonnější organizace obvykle drží hotovost, se kterou by vydrželi i déle než 4 měsíce. Tuto svou metriku byste měli porovnat s organizacemi podnikajícími ve vašem odvětví o podobné velikosti a s podobnou mírou komplexity.

I když vám nehrozí přírodní katastrofa, stále byste měli být připraveni na to nejhorší. Představte si, že například potřebujete uvést na trh novou produktovou řadu, protože jste najednou zjistili, že vám rychle klesají tržby a příjmy – vaše stávající produkty najednou nikdo na trhu nechce.

 

-jk-

Zdroj: CFO.com - americký server pro finanční manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje CFO.com

Články v sérii

Aktuální

Máte dostatek hotovosti na neočekávané události? (1/2)

Aktuální

Máte dostatek hotovosti na neočekávané události? (2/2)