Angažovanost a spokojenost není totéž

Ilustrační snímek

Angažovanost je dnes jedním z nejčastěji skloňovaných pojmů z oblasti řízení zaměstnanců. Proto má také celou řadu výkladů, ať už je vytvářejí jednotlivci nebo celé organizace. Nejčastěji jsou angažovaní zaměstnanci ztotožňováni se šťastnými a spokojenými zaměstnanci, angažovanost, štěstí a spokojenost jsou však tři odlišné věci.

Zaměstnanec může být v práci šťastný například díky benefitům, to však automaticky neznamená, že bude tvrdě pracovat a dosahovat ve své činnosti produktivity. Může být spokojený, což se také často měří firemními dotazníky, ani to však neznamená, že dá své práci něco navíc a nenechá se zlákat konkurenční nabídkou vyššího platu.

Angažovaností se myslí emoční závazek zaměstnance vůči organizaci a jejím cílům. Znamená to, že zaměstnanci nepracují jen pro peníze nebo povýšení, ale skutečně se zajímají o svou práci a firmu. Je-li to potřeba, zůstanou v práci déle nebo pomohou s něčím, co není přímo v jejich popisu práce, aniž by je o to někdo žádal. Teprve takto angažovaní zaměstnanci přinášejí svým organizacím lepší obchodní výsledky.

Americký podnikatel, spíkr a přední spisovatel nakladatelství New York Times Kevin Kruse popsal na serveru Forbes.com tzv. řetězec ziskovosti angažovanosti (Engagement-Profit Chain). Jedná se o diagram, který ukazuje návratnost investic do angažovanosti zaměstnanců:

Angažovaní zaměstnanci – lepší služby, vyšší kvalita a produktivita – vyšší spokojenost zákazníků – vyšší objem prodeje (opakovaný prodej, reference) – vyšší zisk – vyšší návratnost pro akcionáře.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com