HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Tajemství úspěšných firem

Anna Tvrzníková - trenérka osobního rozvoje, odborná konzultantka a jednatelka firmy Top Solution

Proč se mnou mluví takovým tónem?“ zeptala se mě zaměstnankyně jedné firmy se zoufalým výrazem ve tváři při osobní konzultaci. Vyprávěla mi o svém novém šéfovi. S jeho příchodem v oddělení zavládlo doslova zemětřesení. Bohužel vedení firmy nevnímalo napínající se situaci, která byla poměrně dobře skrytá pod pokličkou. Celá záležitost se začala řešit až ve chvíli, kdy oddělení přestalo mít výsledky. Nikdo se na to však nedíval z hlediska vnitrofiremních vztahů a komunikace, nýbrž jako na neschopnost zaměstnanců. A to až do chvíle, kdy jsem měla možnost jako externí nestranný pozorovatel hovořit s lidmi z oddělení i s jejich nadřízeným.

Výsledky individuálních konzultací vnesly do záležitosti naprosto nové světlo. Ukázalo se, kde leží skutečné příčiny současných problémů. Šlo o vedoucího oddělení, jeho komunikaci a zadávání úkolů ostatním. Měl svůj specifický, pragmaticky laděný způsob vedení lidí. Z předchozího zaměstnání si přinesl určité způsoby a představy, které začal ihned aplikovat s očekáváním těch nejlepších výsledků. Lidé v této firmě však na tento styl nebyli zvyklí.

Tým byl poskládán z pestré směsice osobnostních typů. Velmi brzy si nadřízeného „zařadili“ do škatulky: neempatický, příliš direktivní, nekompetentní a bez zájmu o lidi. Tón hlasu a způsob komunikace, kterým vedl porady a zadával úkoly, byl považován za povýšenecký. Na druhé straně pohled vedoucího byl ovlivněn předešlou zkušeností z bývalé práce, kde dosáhl nemalých výsledků. Jelikož byly obě strany přesvědčeny o své pravdě, nezbyl prostor pro jednání. A také jak jednání vést, když jedna strana druhé nerozumí? Jaká škoda, že to muselo dojít tak daleko. Někdy totiž stačí málo a vše se dá znovu do pohybu, avšak tím správným směrem.

V čem je to tajemství?

Podobné zkušenosti mám z vícero firem. Nemusí jít ani o nové vedoucí pracovníky. Někdy se to stává i ve firmách, které se během let několikanásobně rozrostly a majitelé ztrácejí pevnou půdu pod nohama a jistotu v řízení a procesech.

Díky tomu jsem si uvědomila, jak málo se na pracovištích dbá na vnitřní vztahy. Přivedlo mě to k zamyšlení. Firmy často investují do vzdělávání zaměstnanců, kteří jsou v přímém kontaktu se zákazníky. Posílají je na různá školení obchodních dovedností apod. Jistě, chápu význam těchto aktivit. Tito lidé v první linii ovlivňují obchodní výsledky firmy a přímo tak „přinášejí peníze“. Čím dál více zkušeností z praxe mi však ukazuje, jak devastující důsledky může mít pro firmu zanedbaná péče o atmosféru uvnitř firmy.

Na první pohled některá oddělení nemají přímý vliv na ziskovost a prodeje. Nepřímo však mohou interní problémy ohrozit stabilitu a chod společnosti, a to neméně významnou měrou. Jsem ráda, že se zvedá procento firem, které to začaly chápat a investují do vzdělávacích aktivit pro všechny své zaměstnance. Ideálně se osvědčily v praxi tréninky komunikace a mezilidských vztahů se zaměřením na osobnostní typy. Díky takovým vzdělávacím akcím se lidé snadno srozumitelnou a zajímavou formou dozví o tom, jaké komunikační typy lidí existují a dokážou sebe i své kolegy velmi rychle zařadit. Nezřídka jsme díky tomu s lehkostí vyřešili „drhnoucí“ komunikaci, která delší dobu na pracovišti panovala.

Nejde o žádný druh manipulace. Uvědomění a pochopení se, je základním kamenem, který umožní postavit pevné základy týmovému duchu. Umět se na věc podívat z pohledu druhého člověka a komunikovat s ním tak, aby se obě strany cítily příjemně, to je cíl. Pokud tyto věci fungují, lidé chodí do práce s větší radostí, a to se pozitivně promítá do efektivity a výkonnosti. A to má podle mě opravdový smysl. Spokojený zaměstnanec = úspěšná firma.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace