Nenechte alfa samce zničit váš tým

Ilustrační snímek

Mezi přínosnou a škodlivou soutěživostí je velký rozdíl. První je produktivní, zatímco ta druhá je pro produktivitu špatná. Často se stává, že soutěživí kolegové šikanují ostatní, kteří s nimi mají spolupracovat, protože potřebují být těmi nejlepšími v týmu. Ostatní se tím mohou cítit ohroženi a přejdou do defenzivy, aby se uhájili před alfa kolegy. A ani alfa zaměstnanci nedokážou strhnout ostatní, když se oni dostanou do defenzivního módu, tvrdí web expertbusinessadvice.com.

Dejte jasně najevo, že potřebujete týmové hráče

S alfa jedinci ve vašem kolektivu si individuálně promluvte. Uznejte, že odvádějí nadprůměrně dobrou práci, ale že jsou zde i ostatní členové týmu. Řekněte jim, že ani oni sami nejsou tak dobří, jak by mohli být, kdyby lépe vycházeli s ostatními a nebyli tak agresivní. Byli by také mnohem produktivnější. Alfa jedinci se nebudou cítit uraženi, protože jste přiznali, že odvádějí dobré výkony. Také neposilujte prostředí, ve kterém by byla odměňována soutěživost směřující proti kolegům. Například můžete pořádat soutěže o nejlepšího prodejce, ale průběžné statistiky udržujte neveřejné. Vždy ohlaste jen vítěze na konci každého období. Pokud ve vašem týmu bude intenzivní soutěživost a nevraživost, nic se nedotáhne do konce.

Dejte svým lidem společný cíl

Už mají společnou touhu (být lepšími než kdokoli jiný). Proto je dotlačte k tomu, aby zároveň museli spoléhat jeden na druhého. Pokud jde o 2 mladé specialisty marketingu, jednomu dejte za úkol slogan, druhému grafiku. Potom je nechte jejich návrhy prezentovat společně. Pokud jeden nepřipraví svou část kvalitně, druhý neuspěje, protože mu nepomohl. Oba totiž budou pod svým produktem podepsáni.

Můžete také zadat přípravu sloganu tomu, kdo je lepší v grafice, a grafiku tomu, který je lepší ve sloganech. Tak je ještě silněji donutíte pomáhat si, protože budou chtít uspět. Přitom se buď spřátelí, nebo aspoň získají vzájemný respekt.

-jk-

Zdroj: Expert Business Advice - americký informační server pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Expert Business Advice