Marshall Goldsmith: Znáte své spouštěče?

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Marshall Goldsmith – světově uznávaný kouč vrcholových manažerů, spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji, které vyšly i češtině pod názvy Jak se dostat do vyššího levelu (What Got You Here Won´t Get You There) či Mojo (Bizbooks, 2011) – vydal novou knihu. Jmenuje se Triggers: Creating Behavior That Lasts – Becoming the Person You Want to Be a zabývá se „spouštěči“ v našem okolí a v naší psychice, které znesnadňují náš pracovní i soukromý život. Na reálných příkladech ze své koučovací praxe představuje Goldsmith způsoby, jak dosáhnout změn tím, že převezmeme odpovědnost za své činy.

Jedním z témat, které Goldsmith sleduje je angažovanost zaměstnanců. „V knize Triggers navrhuji nový radikální přístup k angažovanosti zaměstnanců,“ píše na svém blogu. „Jde o to, že klíčovou proměnnou v angažovanosti zaměstnanců je jedinec, nikoli program. I když to může znít samozřejmě, tato myšlenka se nikde neučí ani se jí nikdo neřídí. Firmy místo toho utrácejí miliardy dolarů ročně, aby přesvědčily své zaměstnance a lídry, že řešení problému s angažovaností je někde tam venku, nikoli v nás samotných.

Na důkaz tohoto svého tvrzení popisuje Goldsmith tři příklady situací, v nichž chybí angažovanost založená na osobní odpovědnosti.

1. Programy rozvoje leadershipu

Většina hodnocení těchto programů spočívá v tom, že účastníci hodnotí oblíbenost lektorů. Autoři programů se snaží vytvořit co nejpopulárnější programy tak, že do nich dosadí nejpopulárnější lektory. Velmi často chybí jakákoli odpovědnost lektora za rozvoj účastníků programu. Chybí také odpovědnost účastníků za to, aby začali uplatňovat, co se naučili.

2. Exekutivní koučink

Také hodnocení koučinku seniorních manažerů se většinou soustředí na popularitu kouče. Firmy najímají kouče, kteří jsou mezi manažery nejpopulárnější. Opět tedy dochází ke školení spíše na straně kouče, který se učí, jak být populární. Koučovaní manažeři nenesou odpovědnost za změnu svého chování.

3. Angažovanost zaměstnanců

Hodnocení programů, jejichž cílem je zvýšit angažovanost zaměstnanců, se většinou zaměřuje na firmu. Měří ukazatele, jako je spravedlivé odměňování, poskytování potřebných zdrojů k výkonu práce či bezpečné pracovní prostředí. Firma se snaží zavádět populární programy pro zvyšování angažovanosti, ale zaměstnanci nenesou žádnou odpovědnost za to, že svou angažovanost skutečně zvýší.

I když některé věci v našem životě ovlivní prostředí – program, kouč či firma – hodně zůstává na nás. My sami rozhodujeme o tom, zda se budeme více angažovat. „Možná nemůžete změnit firmu, šéfa nebo zaměstnance, ale můžete změnit to, jak na ně budete reagovat,“ vysvětluje Marshall Goldsmith. „Úspěch v tom, zda budete angažovaní, šťastní, najedete smysl nebo dokážete vést druhé, hodně závisí na tom, co máte uvnitř – nikoli na učiteli, koučovi či programu. Nejde jen o to, co se naučíte, jak (a zda vůbec) to dokážete využít, abyste něco změnili.

Ve své nové knize Goldsmith formulujte tzv. aktivní otázky, pomocí nichž dokážeme měřit své úsilí (nikoli výsledky). Mají nám pomoci převzít odpovědnost za snahu zlepšovat se a připustit si, kde máme nedostatky, abychom je mohli trvale odstranit.

Kniha

GOLDSMITH, Marshall: Triggers: Creating Behavior That Lasts – Becoming the Person You Want to Be. New York: Crown Business, 2015. 272 s.

-kk-

Zdroj: Marshall Goldsmith Personal Blog - blog světově uznávaného kouče vrcholových manažerů

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace