Kritika není jen negativní záležitost

Kritika podřízených patří k těm méně příjemným součástem manažerské práce, přesto by neměla být opomíjena. Je-li pro vás obtížné sdělovat podřízeným, že by se v něčem měli zlepšit nebo nevíte, jak na to, přečtěte si následující praktické rady, které publikoval server Inc.com. Jako první krok udělejte to, že přestanete o kritice uvažovat jako o něčem negativním. Učte se ji vnímat jako zpětnou vazbu, jejímž cílem je pomoci sobě i druhým k lepším výkonům.

Kritizujte průběžně

Nenechávejte si kritiku až na hodnocení výkonnosti, které probíhá jednou ročně. Jelikož smyslem kritiky je rozvoj zaměstnanců, předávejte svou zpětnou vazbu průběžně, nejlépe okamžitě. Nejlepší chvíle pro vyjádření kritiky je tehdy, když zaměstnanec dělá pokroky, ale stále má prostor pro zlepšení.

Ptejte se

Smyslem předávání kritické zpětné vazby není konstatovat, že zaměstnanec dělá věci špatně a říci mu, jak je má podle vás dělat správně. Vaším cílem by mělo být najít příčiny problémů a k tomu vám pomohu otázky. Ptejte se, proč dotyčný postupoval tak, jak postupoval a co si sám myslí, že by mohl udělat lépe.

Poslouchejte a učte se

Dobře poslouchejte, co vám kritizovaný zaměstnanec říká, abyste skutečně pochopili jeho uvažování a jednání. Když pochopíte jeho motivy, budete lépe vědět, jak mu pomoci se změnou chování.

Kritizujte chování

Toto základní pravidlo kritiky jste již jistě slyšeli mockrát, ale neuškodí si jej zopakovat. Nikdy nekritizujte zaměstnance jako osobnost, ale jeho konkrétní chování.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace