HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Kdy říci klientovi sbohem

Konzultanti a další samostatní podnikatelé si často stěžují na nedostatek času, který by mohli věnovat svým klientům. Mají-li jmenovat, co jim nejvíce brání v úspěšném výkonu jejich činnosti, zmiňují časově náročné administrativní práce nebo čas ztracený na zbytečných schůzkách. Většinou však zapomínají na mnohem zásadnější příčinu vysoké hladiny svého stresu a ztráty drahocenného času, na problémové klienty.

Přiznat si, že někteří klienti zkrátka nestojí za váš čas a úsilí nebývá lehké. Zejména začínající podnikatelé mají tendenci přijímat všechny zakázky a udržet si klienty za každou cenu. Postupem času však zjišťují, že se s některými měli rozloučit už dávno. Chcete-li získat lukrativnější klienty a strategičtější práci, není jiné cesty. Návod, jak poznat, že je čas ukončit jednostranně nevýhodné obchodní partnerství, přinesl server Harvard Business Review.

Neděláte práci, kterou chcete dělat

V začátcích je běžné přijímat zakázky, které se týkají i okrajových oblastí vaší činnosti. Postupem času si však uvědomíte, v čem jste nejlepší a na co se chcete zaměřit. Jakmile začnou přicházet zakázky z této oblasti, je na čase omezit ostatní a dělat to, co vás baví.

Klient vás nerespektuje

Některé klienty ve skutečnosti nezajímají vaše rady, jak mohou zlepšit své výsledky. Trávíte dlouhé hodiny v jejich firmách, na poradách a osobních schůzkách a posloucháte stále dokola jejich stížnosti. Pokud klient nerespektuje váš čas a vaše doporučení, spolupráce ztrácí smysl.

Klient chce hodně muziky za málo peněz

Spolu s tím, jak roste vaše praxe a získáváte více zkušeností, roste i vaše cena. Klienti však většinou nejsou ochotni platit více peněz za služby někoho, koho jsou zvyklí platit dlouhou dobu méně. Pak je na vás, abyste si našli klienty, kteří vám zaplatí, co si zasloužíte.

Klient je věčně nespokojený

Jakmile některý z vašich klientů začne mít více požadavků než obvykle, měli byste s ním promluvit. Jeho požadavky mohou být opodstatněné. Stejně tak však můžete zjistit, že jde o požadavky zcela nereálné, který vy splnit nedokážete. Pak nemá smysl dále se snažit.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace