Proč jsou introverti lepší v budování kontaktů

Ilustrační snímek

Patříte-li mezi extroverty, kterým nečiní žádné potíže navazovat vztahy s neznámými lidmi, pravděpodobně často slýcháte, jak obrovskou máte výhodu oproti introvertům. Ve skutečnosti však na tom introverti nejsou tak špatně, jak by se mohlo zdát. Naopak jsou právě oni ve výhodě a to hned v několika oblastech důležitých pro úspěšný networking.

Proč jsou introverti lepší v navazování kontaktů a co se od nich můžete naučit? Tato zajímavá otázka zazněla nedávno na serveru Inc.com a odpovídal na ni introvert Kevin Daum, který již třicet let úspěšně podniká v oblasti obchodu a marketingu.

1. Introverti si pečlivě vybírají, s kým chtějí mluvit

Na rozdíl od extrovertů nemají snahu rychle se spřátelit se všemi. Hodně času věnují pozorování a výběru lidí, s nimiž naváží kontakt. Neztrácejí čas s někým, s kým si nemohou být vzájemně prospěšní. Až tedy půjdete na příští akci, zkuste se předem více informovat, kdo bude přítomen.

2. Introverti si připraví témata hovoru

Extroverti často přicházejí o příležitosti, protože s potenciálními obchodními kontakty vedou jen povrchní společenskou konverzaci. Introverti se naopak předem dobře připraví. Mluvit s cizími lidmi pro ně bývá náročné, a proto chtějí dané příležitosti využít co nejlépe. Zkuste se příště také lépe připravit a zaměřit na konkrétní témata hovoru.

3. Introverti jdou rovnou k věci

Mnoho lidí si myslí, že introverti neumějí konverzovat, protože jsou příliš stydliví, ale tak to není. Pouze neztrácejí čas a energii mluvením o počasí nebo jídle. Nevidí smysl ve vedení dlouhých rozhovorů o ničem. Zaměřují se na relevantní informace, a pokud nevidí odezvu, odcházejí.

4. Introverti umějí naslouchat

Extroverti se často snaží prodat sebe a své produkty tak zběsile, že zapomínají poslouchat. Introverti naopak mají rádi ticho a nijak jim nevadí poslouchat druhé. Bývají velmi citlivými posluchači. Dávají svým protějškům prostor, aby se zamysleli a nenutí je odpovídat hned. Zkuste si příště také malé cvičení v trpělivosti.

5. Introverti navazují na získané kontakty

Introvert, který věnoval čas a energii navázání kontaktu, nekončí s budováním tohoto vztahu ve chvíli, kdy končí daná společenská akce. Své úsilí se snaží zúročit cílenými osloveními po akci. Až si příště přinesete z nějaké akce hromadu vizitek a obchodních kontaktů, nezavírejte ji hned do šuplíku. Zkuste vybrat ty nejdůležitější a osobně oslovit dané kontakty s tím, jak navázat na možnosti, o kterých jste spolu mluvili.

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com