Odnauč se říkat ano

Říkat ne je jedna ze základních dovedností každého šéfa. Kdyby totiž například všem povolil v pátek volno, měl by prázdnou firmu. Také zaměstnanec, který nedokáže říct ne, je na tom špatně. Nabere si příliš úkolů, které nestačí slnit a – co je ještě horší – nadřízení na něho budou nahlížet jako na jedince bez sebeúcty a vlastní iniciativy, což mu znemožní další postup v kariéře. Stejnou dovednost by měli mít i zákazníci, aby s nimi firmy nemohly nakládat, jak se jim zlíbí. Článek shrnuje několik tipů, jak říci ne, aniž byste ohrozili své vztahy s okolím.

- Ujistěte druhou stranu, že respektujete její žádost a neodmítáte ji z osobní zášti vůči ní.

- Vysvětlete, že vaše odmítnutí bude přínosem pro obě strany. Vy splníte své větší priority a druhá strana najde někoho, kdo bude mít k plnění daného úkolu větší prostor.

- Vyzvěte druhou stranu, ať vám pomůže s rozhodnutím. Předložte například šéfovi svůj seznam úkolů a vysvětlete, že pokud přijmete ještě jeden, budete muset vypustit jiný. Pak se jej zeptejte, co máte vypustit.

- Pokud nemůžete udělat vše, co po vás druhá strana chce, jasně vysvětlete, že můžete udělat jen určitou část.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How