Mlčení problémy nevyřeší

Ilustrační snímek

Většina lidí nemá ráda konflikty. Platí to pro manažery i řadové zaměstnance. To však rozhodně neznamená, že by se konfliktům měli vyhýbat. Naopak je třeba najít správnou cestu k tomu, jak přestat mlčet a říkat nahlas své názory, i když se liší od ostatních.

Pokud svůj názor neřeknete přímo a jasně, ostatní jej nepochopí. Nebudou vám věřit nebo vás budou přehlížet. Chcete-li něco prosadit, musíte to říci přímo a pozitivně, nikoli arogantně nebo hrubě. Server TLNT.com přinesl následující tipy pro manažery a zaměstnance.

Manažer musí dát najevo, že vítá odlišné názory

Svými slovy, řečí těla i činy by měl ukazovat, že si váží druhých a jejich názorů. Odlišné názory by si měl vyslechnout a poděkovat za ně. Měl by také být aktivní a žádat své lidi o jejich názory. Zkuste například nadnést určitý problém nebo otázku a požádat členy svého týmu o krátkou, klidně i jednoslovnou odpověď. Je to praktické cvičení, jak ukázat zájem a důvěru.

Další možnost je požádat podřízené, aby vyjádřili míru svého souhlasu či nesouhlasu s určitým návrhem na bodové stupnici, například od 1 do 10. Důležité je často opakovat, jak důležité pro úspěch projektů a celé firmy je sdílet názory.

Zaměstnanec by neměl mlčet

I řadoví zaměstnanci by si měli uvědomit, že vyjadřováním svých názorů nevyvolávají konflikty, ale podporují inovace a kreativní řešení. Pokud budou mlčet, těžko si vytvoří dlouhodobé vztahy a dosáhnou vyšší produktivity.

Zkuste si místo stěžování za zády svých šéfů a kolegů s nimi promluvit. Být proti všemu a všem nemá žádný praktický smysl. Když vidíte problém, který druzí přehlížejí, zdůrazňujte jeho závažnost. Hledejte způsoby, jak se ozvat ve správný čas na správném místě a za přítomnosti správných lidí.

-kk-

Zdroj: TLNT - americký blog pro odborníky z oblasti HR a talent managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje TLNT