Holokracie: Jak dopadl jeden z největších manažerských experimentů?

Ilustrační snímek

Online prodejce obuvi, oblečení a módních doplňků Zappos, který zaměstnává více než tisícovku lidí, patří k předním představitelům uplatňování svobody v práci. Na začátku roku 2014 přišel s oznámením, že ruší dosavadní manažery a zavádí nový způsob řízení zvaný hokokracie (holacracy). Ten spočívá v nahrazení tradiční hierarchie řízení firmy „kruhy“ zaměstnanců, které se řídí samy. Odborná média hovoří o jednom z největších experimentů v historii managementu. Povedl se?

Nový systém práce vyzkoušelo nejprve 10 procent zaměstnanců Zapposu v roce 2013 a celá firma k němu měla přejít do konce roku 2014. To se však mírně zpozdilo, konkrétně do konce dubna 2015. K tomuto datu dostali zaměstnanci na výběr – buď přijmou nový systém sebeřízení, nebo dostanou tříměsíční odstupné a odejdou. Výsledek? V květnu z firmy odešlo 210 lidí, což odpovídá 14 % všech zaměstnanců. 20 z nich byli manažeři, kteří představovali 7 % všech manažerů ve firmě.

Chtěl Tony Hsieh jen ušetřit náklady?

Klíčovou postavou společnosti Zappos je její zakladatel a ředitel Tony Hsieh, který je také tvůrcem vize firmy, jíž je doslova „doručit štěstí“ zaměstnancům a zákazníkům. Staví na originální firemní kultuře a deseti zásadách, z nichž jedna zní: „Bavte se a nebojte se být výstřední“. Více o této firemní kultuře si můžete přečíst v úspěšné knize s názvem Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose, kterou Tony Hsieh napsal. Český překlad vydala společnost PeopleComm pod názvem Štěstí doručeno.

Ve své snaze o zavedení holokracie má Tony Hsieh plnou podporu Jeffa Bezose, výkonného ředitele společnosti Amazon, která Zappos koupila v roce 2009, i řady dalších světově úspěšných lídrů. Přesto se mu dostalo veřejné kritiky za to, že se snaží demokratický systém řízení prosadit autokratickou cestou. Zaměstnanci se v podstatě rozdělili na tři tábory – zastánce, odpůrce a ty, kteří se rozhodli zůstat i přes své výhrady.

Objevily se názory, že za nabídkou odstupného stojí zájem Tonyho Hsieha zbavit se zaměstnanců a snížit náklady na chod firmy. Ten to však zásadně odmítá a považuje odchod pouze 14 % zaměstnanců za úspěch. Stejný názor má i samotný autor modelu holokracie, americký podnikatel v oboru IT a manažerský konzultant Brian Robertson.

Bude to fungovat?

Pokud jde o finanční výsledky firmy, Zappos již předběžně ohlásil, že pro letošek počítá s provozním ziskem 97 milionů dolarů, což je oproti roku 2014 nárůst o 78 %. Otázkou však zůstává, jak firma zvládá a bude zvládat svůj každodenní chod. Podle serveru Business Insider stále nemá dořešeny procesy týkající se mezd a způsobů rozdělování a schvalování projektů. I samotný Tony Hsieh se učí nové roli, kdy již neschvaluje tolik rozhodnutí jako dříve.

Brian Robertson připomíná, že holokracie je vlastně operační systém, v němž je neustále třeba opravovat chyby. „Pokud bude fungovat dobře, Zappos bude agilnější a tudíž i ziskovější. A pokud fungovat nebude, stejně přinese výhody ve formě poučení,“ citoval Robertsona server Business Insider. To, zda systém opravdu funguje, se ukáže až po několika dalších letech.

Více informací o tomto modelu práce si můžete přečíst v našem přechozím článku zde a na stránkách http://holacracy.org.

Knihy

HSIEH, Tony: Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose. New York: Grand Central Publishing, 2010. 272 s.

HSIEH, Tony: Štěstí doručeno. Praha: PeopleComm, 2011. 254 s.

ROBERTSON, Brian J.: Holacracy: The New Management System for a Rapidly Changing World. New York: Henry Holt and Company, 2015. 240 s.

-kk-

Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Insider

Články v sérii

Aktuální

Konec tradičních manažerů?

Aktuální

Holokracie: Jak dopadl jeden z největších manažerských experimentů?