Co mají společného průvodcovství a prezentování?

Ilustrační snímek

Když mluvíte na veřejnosti, využíváte tytéž 3 základní principy, které využívají průvodci turistických skupin. Provokujete, uvádíte do souvislostí a  také něco odkrýváte.

Zmiňujte zajímavá témata, využijte toho, co o svých posluchačích víte. Na začátku své publikum pozdravte a představte se, čímž vytvoříte očekávání a uvedete se do pozice, ve které chcete být. Pak už opakujte trojici provokace – uvedení do souvislostí – odkrytí souvislostí. Nebojte se nechat publikum čekat se zatajeným dechem, doporučuje web presentationmagazine.com.

Provokujte

Provokovat neznamená jen být nepříjemný nebo otravný, ale také přinášet nové podněty. Během prezentace se většinou snažíme podnítit myšlenkový proces. Chceme, aby publikum začalo o něčem přemýšlet. Proto klademe otázky, proto uvádíme příklady a proto vlastně něco tvrdíme. Představujeme témata, zmiňujeme je nahlas a tím podněcujeme posluchače k přemítání.

Uvádějte věci do souvislostí

Když uvádíte nějaké informace do souvislostí, znamená to, že využíváte toho, co vaši posluchači už vědí a co znají. Díky tomu jim usnadňujete pochopení a porozumění. Čerpáte z jejich životních i kulturních zkušeností, abyste jim pomohli porozumět. Co když však nemáte čas cokoli o svém publiku zjistit? Průvodci málokdy vědí, jaká bude skladba jejich posluchačů. Jejich pohlaví, věk, náboženství i domovina se velmi často liší. V tom je to právě náročné. Přesto je však něco spojuje, a to zájem o kulturní památku nebo místo, na které se vypravili.

Odkrývejte poznatky

Abyste mohli něco odkrýt, musíte nejprve vytvořit očekávání. Například tím, že uděláte pauzu předtím, než odpovíte na otázku. Pracujte s pauzami, je to silný nástroj pro získání pozornosti i pro zapůsobení na emoce.

-jk-

Zdroj: Presentation Magazine - portál věnovaný prezetacím a veřejnému vystupování
Zobrazit přehled článků ze zdroje Presentation Magazine