To se dalo čekat

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Vytisknout

Firma nepotřebuje křišťálovou kouli, aby viděla hrozící nebezpečí. Profesoři Max H. Bazerman z Harvard Business School a Michael D. Watkins ze vzdělávacího institutu INSEAD radí, jak předvídat překvapení a vyhýbat se jim. Nemilá překvapení potkají každého vůdce, řadu z nich však může očekávat. Svoji pozornost by proto měl zaměřit na určité psychologické, organizační a politické faktory.

Psychologické problémy souvisejí se způsobem, jak lidé uvažují a zahrnují prospěchářství, přílišnou oddanost nebo podceňování budoucnosti. Organizační problémy způsobují strukturální překážky efektivního sběru, zpracování a šíření informací, jako je rozdělení organizací na samostatně pracující celky a filtrování informací na jednotlivých hierarchických úrovních firem. Politické problémy pak napomáhají skrývat předvídatelné události, když skupina jednotlivců nebo organizací dokáže převzít politický systém nebo organizaci pro svůj prospěch.

Jako příklad předvídatelného překvapení uvádějí profesoři Bazerman a Watkins útoky z 11.9.2001 nebo aktuální nedostatek vakcín proti chřipce. Apelují na vůdce, aby se vyvarovali ignorace a věnovali větší pozornost vlastním domněnkám ve světle psychologických, organizačních a politických tlaků.

-kk-

**Datum vydání:** XI/2004
Zdroj: HBS Working Knowledge - kolekce nejnovějších manažerských trendů z Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje HBS Working Knowledge

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace