Studie: Banky zaostávají ve využití digitálních technologií

Ilustrační snímek

Digitální technologie, jako je analýza dat, mobilita, video komunikace a virtualizované modely obsluhy, přinášejí nový tržní potenciál do finančního sektoru. Nová studie společnosti Cisco s názvem Roadmap to Digital Value in the Retail Bank Industry jej vyčísluje na celkem 405 miliard dolarů pro roky 2015–2017. Banky však loni dokázaly využít ani ne třetinu dostupného potenciálu. Důvodem je především obava o počítačovou bezpečnost u nových digitálních bankovních řešení.

Obavy o kybernetickou bezpečnost jsou nejzávažnější překážkou, která brání retailovým bankám v zavádění nových digitálních technologií, jako jsou videoporadci, transformace pracovní síly, mobilní platby, virtuální přepážky, poradenství na základě analýzy dat, generické služby, propojená reklama, marketing a další. Retailové banky musí vedle toho také čelit tlaku agilních tzv. „fintech“ firem, které mění zavedené zvyklosti na trhu, novým požadavkům zákazníků v oblasti digitálních služeb a složitým regulatorním překážkám.

Malé začínající firmy, které využívají moderní technologie a přístupy k poskytování finančních služeb (tzv. „fintech“ společnosti), podkopávají pozici retailových bank tím, že dekomponují jejich produkty a služby. Dokáží tím bankám ukrojit z nejlukrativnější oblasti podnikání a zároveň se vyhnout překážkám vstupu na trh, které přirozeně musí překonat plnohodnotná banka. Tyto start-upy digitalizují své nabídky. Retailové banky, které nezvládnou projít digitální transformací, mohou zcela zmizet z trhu.

Bez digitalizace to nepůjde

Podle studie Globálního centra pro digitální transformaci podnikání (Centrum DBT) z roku 2015, které provozuje společně ekonomická škola IMD a společnost Cisco, ztratí 4 z 10 největších retailových bank v příštích třech letech své pozice na trhu kvůli změnám, které přináší digitalizace.

České banky jsou na tom podobně jako finanční instituce jinde ve světě. Také váhají s inovacemi využívajícími možnosti digitální ekonomiky. Je to způsobeno tradičním a svým způsobem rigidním prostředím klasických bank a také jejich neochotou pouštět se do nových a dostatečně nevyzkoušených řešení. Přicházejí tak například o možnost více oslovovat mladou generaci nebo využívat wi-fi analytiku pro kontaktování potenciálních zákazníků,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR. „Když už se některé pustí do zavádění nových technologií zaměřených na běžné zákazníky, volí spíše rychlejší řešení a levnější technologii. To bohužel ale často vede k tomu, že pro digitální technologie klíčovou bezpečnost řeší často později, nekoncepčně a s vyššími náklady.

Celou studii (v angličtině) si můžete přečíst na této stránce.

-kk-

Zdroj: Connected Futures - online magazín společnosti Cisco
Zobrazit přehled článků ze zdroje Connected Futures