Představujeme digitální role (1/3): UX designéři a vlastníci produktů

V nedávném článku jsme se zaměřili na to, jaké typy lidí v digitální éře nejvíc potřebujete a jak je sehnat. Dnes si blíže představíme první skupinu technických talentů, bez nichž nemůže fungovat žádný digitální byznys.

Ilustrační snímek

Jedním z hlavních cílů jakéhokoli byznysu je prvotřídní zákaznická zkušenost. Dvě role zmíněné v titulku jsou zde, aby ji zajistily. UX designéři zkoumají, co zákazníci chtějí a také dohlížejí na testy a ověřování domněnek s uživateli samotnými. Vlastníci produktů rozhodují o tom, jak a čím bude vlastně byznys vytvářet hodnotu. U produktu potom sledují pokroky a nastavují KPI.

Designéři uživatelských zkušeností (User Experience / UX designers)

Tito pracovníci vám pomohou navrhnout služby s maximálním ohledem na člověka-klienta. Získávají poznatky z dat i z reálných interakcí se zákazníkem. Dalším krokem pak je přetvoření těchto zjištění do podoby jednotlivých řešení. Na to je celá řada nástrojů (mohou to být persony, empatické mapy, zákaznická cesta a další metody).

Výjimeční UX designéři musejí fungovat jako advokáti vašich zákazníků. To znamená, že právě oni musejí přimět vývojáře, aby vyřešili problémy, které mají dopad na zákaznickou zkušenost. Empatie se zákazníkem je tady nezbytností. Vývojáři front-endu poté závěry (ohledně designu i digitální zákaznické zkušenosti celkově), ke kterým došli UX odborníci, promění ve funkční software. Ten je následně otestován. Zapracovávat postřehy a nápady uživatelů vám umožní rychlá příprava a testování prototypů, ujišťuje nás článek na webu mckinsey.com.

Vlastníci produktů (Product owners)

V říši digitálních produktů jsou právě lidé v této roli ti, kdo definují vizi daného produktu nebo služby. Také rozhodují, jaké kompromisy se přijmou. Se svými kolegy pak diskutují uživatelskou přívětivost i případné technické problémy. Dobrý vlastník produktu musí:

  • vytvořit strategickou vizi pro svůj produkt, přičemž se nesmí ztratit v detailech nebo v pouhých jednotlivých částech,
  • zajistit, že bude vytvářena měřitelná hodnota pro byznys – a musí dosáhnout příznivého návratnosti investic,
  • rozhodovat na základě dat a faktů, nenechat se strhnout svou intuicí nebo pocity,
  • ovlivňovat spolupracovníky tak, aby pracovali na uskutečnění celkové vize.

-jk-

Zdroj: McKinsey & Company - přední mezinárodní společnost poskytující manažerské poradenství
Zobrazit přehled článků ze zdroje McKinsey & Company

Články v sérii

Aktuální

Klíčem k úspěchu v digitální éře jsou právě tito lidé

Aktuální

Představujeme digitální role (1/3): UX designéři a vlastníci produktů

Aktuální

Představujeme digitální role (2/3): Vývojáři a jejich manažeři

Aktuální

Představujeme digitální role (3/3): Strojové učení a DevOps