Nová manažerská revoluce: Válečník vs. hospodyňka

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Někteří manažeři se ve své práci inspirují válečnou literaturou, jiní radami pro hospodyňky. Článek se zamýšlí nad tím, který přístup je efektivnější. První způsob vnímání manažerské profese reprezentuje v článku klasické čínské dílo o bojových uměních **Umění války** mistra Sun Tzu. Podle této knihy by jediným možným modelem pro pracoviště bylo bitevní pole. Fungují na něm lsti a počítá se rychlost, protože nepřítele je třeba zasáhnout nepřipraveného. V případě, kdy již není úniku pak vojáci zaujmou pozice a raději než dezerci zvolí smrt. Manažer je na takovém poli generálem. Jedná se o mužský přístup.

Druhý přístup k managementu popisovaný v článku inspirovala kniha o tom, jak pečovat o dům s názvem **Home Comforts: The Art & Science of Keeping House** americké autorky Cheryl Mendelson. Tato žena je aktivní právničkou, vyučuje na Columbia University a ve volném čase pečuje o dům. Ve své populární knize líčí nejefektivnější způsoby uklízení, vaření a celkové organizace rodinného domu na filozofickém pozadí s citacemi Homéra či Rybczynskiho. Nalezneme v ní řadu manažerských metafor, které článek hodnotí mnohem pozitivněji než metafory z válečného prostředí. Zde se jedná spíše o ženský přístup.

- **Demokratický přístup pomáhá kuchyni vzpamatovat se**. Firmy spíše než bojiště připomínají domácnost.
- **Naučte se vařit bez koukání do kuchařky**. Recept nebo manuál neznamená umění.
- **Za dřívějších dob se pralo vždy v pondělí, po sabatu, protože to bylo natolik vyčerpávající, že bylo třeba si předem dobře odpočinout**. Nesprávné rozvržení úkolů způsobuje chaos.
- **Opatrně zacházejte s noži**. Často můžeme uškodit sami sobě nevhodným výběrem technologií.
- **Je tohle domov?** Chceme-li, aby zaměstnanci investovali do firemních zájmů stejný čas a úsilí, jaký by věnovali výchově svých dětí, musíme jim vytvořit atmosféru domova.

Pokud jde o mužský a ženský pohled na manažerský svět, Matka příroda dnes musí spolupracovat s Matkou ekonomií. Jediný muž, jehož přispění je očekává, je Otec čas.

-kk-
Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace