Monster.com: Monstrózní vzestup a pád pracovního portálu

V červnu letošního roku koupila společnost Microsoft profesní sociální síť LinkedIn. Hodnota této transakce činila 26,2 miliardy dolarů (cca 630 miliard korun). Netrvalo dlouho a na online trhu práce došlo k další významné akvizici. Nizozemská personálně-poradenská společnost Randstad oznámila na začátku srpna, že koupí provozovatele pracovního portálu Monster Worldwide. Konečná dohoda o převzetí kdysi legendárního pracovního serveru Monster.com počítá s celkovou částkou 429 milionů dolarů (10,4 miliardy korun). Ano, počítáte správně. Randstad koupil Monster za necelá 2 procenta ceny, kterou zaplatil Microsoft za LinkedIn.

Ilustrační snímek

Vývoj internetového trhu práce ve světě se ubírá jasným směrem. Tradiční pracovní portály nejsou schopny čelit tlaku sociálních sítí. Monster byl na přelomu tisíciletí největším a nejpopulárnějším online vyhledávačem nabídek práce na světě. V době největšího úspěchu v roce 2000 dosahovala tržní kapitalizace Monsteru 8,4 miliardy dolarů. Nedokázal však udržet krok s rozvojem sociálních sítí, především sociální sítě LinkedIn, která má dnes již více než 430 milionů uživatelů. Začal ztrácet uživatele, inzerenty i tržní hodnotu. Tento trend je patrný zejména v posledních pěti letech. Prohlédněme si jej na hodnotách finančních ukazatelů společností Monster a LinkedIn.

Vybrané finanční ukazatele společností Monster Worldwide a LinkedIn 2011-2015

Monster

2015

2014

2013

2012

2011

Obrat

(v celých tisících dolarů)

666 903

725 571

763 935

843 896

942 110

Čistý zisk (ztráta)

(v celých tisících dolarů)

73 612

(289 289)

(482)

(258 719)

53 794

Vlastní kapitál

(v celých tisících dolarů)

481 406

474 745

844 145

880 039

1 164 127

Zdroj: Výroční zpráva Monster Worldwide 2015

 

LinkedIn

2015

2014

2013

2012

2011

Obrat

(v celých tisících dolarů)

2 990 911

 

2 218 767

1 528 545

972 309

522 189

Čistý zisk (ztráta) (v celých tisících dolarů)

(164 761)

 

(15 320)

26 769

21 610

11 912

Vlastní kapitál

(v celých tisících dolarů)

4 468 643

 

3 325 392

2 629 394

908 424

624 979

Zdroj: Výroční zpráva LinkedIn Corporation 2015

 

S využitím srovnávače similarweb.com jsme pro vás připravili názornou ukázku porovnání návštěvnosti portálů Monster.com a LinkedIn.com. Zajímavé je, že v poměru k celkové vlastní návštěvnosti je Monster úspěšnější v přístupech z vyhledávačů. Celkový počet návštěvníků však mluví za vše. Zatímco Monster zaznamenal za posledních 6 měsíců 32,8 milionu návštěv měsíčně, LinkedIn 907 milionů návštěv.

similarweb.com: Porovnání návštěvnosti portálů Monster a LinkedIn

Uplatňují se stejné trendy i na trhu online práce v České republice? Asi správně tušíte, že nikoli. Více si povíme v příštím článku.

-kk-

Články v sérii

Aktuální

Monster.com: Monstrózní vzestup a pád pracovního portálu

Aktuální

Online trh práce v ČR (1/2): Pár statečných a stroj na peníze

Aktuální

Online trh práce v ČR (2/2): Kde se vyplatí inzerovat pracovní pozice