Jak eliminovat konkurenci "Modrými oceány"

Karel Červený, MSc., MBA

Všichni chválí velkou konkurenci na trhu s čímkoliv. Prý čím větší, tím lepší. Ale jen pro zákazníky. Dokonalá konkurence je obvykle postrachem podnikatelů. Lepší už jsou oligopoly a ještě lepší monopoly. Nejlepší jsou takové monopoly, kde žádná konkurence není, kde panuje tzv. modrý oceán. Co je to?

Rudý oceán

Abychom mohli pochopit tzv. „modrý oceán“, musíme porozumět termínu „rudý oceán“. Tím je jakýkoliv trh, kde je velká konkurence. V dnešní době, kdy jsou si výrobky a služby velmi podobné, a v dané cenové třídě nejsou mezi nimi zvláštní rozdíly, neumí se zákazník rozhodnout, podle čeho si vybrat, pak se rozhoduje jen podle ceny. A výrobci zboží a poskytovatelé služeb to vědí, a proto snižují marži na nejnižší možnou úroveň. Hledají vnitřní rezervy v nákladech, snaží se zvyšovat produktivitu, omezují vzdělávání zaměstnanců, prostě ořezávají vše, co se dá. Často to však nestačí a firma zkrachuje, protože nemá dostatečné cash flow, ani na rozvoj, ani na mzdy. A pak, metaforicky řečeno, „voda v oceánu (trhu) se barví do ruda krví krvácejících firem“ z nízkých marží. Pro rudé oceány je charakteristické, že je tvoří všechna dnes známá odvětví a jde tedy o již zmapovaný tržní prostor.

Modrý oceán

Občas se stane, že některá firma si vymyslí trh, výrobek či službu, kterou nikdo jiný nemá. A to je, metaforicky řečeno, „modrý oceán“, který není poskvrněn žádnou konkurencí, kde je klidná pokojná hladina, kde si firma sama určuje výšku své marže, a jediný, kdo ji může zpochybnit, je zákazník, nikoli konkurence.

Samozřejmě, že se to mezi firmami brzo roznese, že nějaká jiná má „výnosný modrý oceán“ a budou ji chtít napodobit, okopírovat, prostě se dostat do klidných bohatých vod modrého oceánu. Pochopitelně, že s tím šťastná firma musí počítat, že bude napodobována. Moudrý management si musí brzo vytvořit další modrý oceán a vyjít s ním včas. Stane se tak jediným účastníkem na svém trhu, a nechává ostatní, ať se pachtí v rudém oceánu.

Modré oceány tu byly vždy

Zdálo by se, že v dřívějších dobách, než vyšla stejnojmenná kniha, modré oceány nebyly. Ale není tomu tak. Kolik dnešních odvětví a oborů v letech 1900 – 1970 neexistovaly?

  • Výroba automobilů - auta Ford
  • Nahrávací studia a hudební vydavatelství
  • Zvukový film
  • Kalkulačky a počítače
  • Zubní vrtačky
  • Rozhlas a televize, tranzistorová rádia
  • Silonové prádlo
  • Bakelit a umělé hmoty
  • Letecká doprava
  • Petrochemie
  • Zdravotní péče
  • Manažerské poradenství
  • Pojišťovnictví
  • Internet
  • Telefony a mobilní telefony
  • Výroba antibiotik a mnoho jiných léků
  • biotechnologie
  • Diskontní prodejny
  • Nákupní galerie, hypermarkety
  • Snowboardy
  • Apod.

 Jaké jsou modré oceány dnes?

  • Iphone, ipad: Firma Apple vyvinula jedinečný design přehrávačů a telefonů, které se staly hitem a Apple zatím udává tón v oboru, i když jí Samsung „šlape na paty“.

  • Prodej zážitků: Před několika lety byla firma Allegria studentky Lindy Vavříkové na trhu jediná svého druhu a získala v roce 2006 ocenění podnikatel roku. Avšak jako obvykle, začala být kopírována a dnes je takových firem mnoho.

  • Corup tour: Cestovka v ČR po stopách – jak bydlí korupčníci. Nevíme, jak dlouho vydrží zájem, zatím je firma jediná a má svůj malý modrý oceán.

  • Molekulární stravování: fyzikální a chemické změny potravin pomocí tekutého dusíku, plamene autogenu, změny struktur přidáváním netypických surovin apod. Restaurace, které to nabízejí, mají objednávky a rezervace na rok dopředu. Jev to hit, který možná brzy omrzí.

  • 3D tiskárny: Obrovský modrý oceán jako nové odvětví, z něhož se klubou nové obory, jako například tisk drobných předmětů denní spotřeby, tisk rodinných domů, tisk oblečení, tisk lidských orgánů z kmetových buněk apod. Je to veliké odvětví a zároveň se stávají obory budoucnosti, které převrátí mnohý průmysl naruby a možná způsobí vážné sociální problémy – hlavně nezaměstnanost.

  • Smyvatelná barva: Princip stále čistého lotosového květu, speciální povrch květních lístků, který udržuje povrch čistý – na tomto principu se vyrábějí omyvatelné barvy fasád domů jako ochrana proti srejerům a proti prachu, vyrábí se okna aut, která nepotřebují stěrače apod. Zatím jde o nový obor – modrý oceán pro velmi málo hráčů.

  • Mobil v hodinkách: koncentrace všech prostředků ICT do módních hodinek.

  • Google Glass: Internet v brýlích. Vše, co vidíte, zvláště lidé, je porovnáváno online s databázemi internetu, a vy dokážete identifikovat lidi, s nimiž se potkáváte. Zatím modrý oceán pro Google. Je možné, že se jedná o platformu, z níž vyroste mnoho oborů. Například pro lékaře a chirurgy: v brýlích uvidí všechna možná zobrazení struktury zkoumané tkáně i správně volené řezy skalpelem, může obraz z brýlí sdílet s jiným chirurgem na opačném konci světa. Nebo tentýž princip rádce a diagnostiky nabídne Google pro opraváře složitých zařízení od aut po letecké mechaniky. Uplatnit se mohou při výslechu osob kriminalistou, možná půjde o brýle pro rostlinolékaře, mineralogy a botaniky, brýle pro pozorování noční oblohy, kdy se vám při pohledu nahoru popíše každé souhvězdí, na něž se díváte, se vším poznáním a zajímavostmi apod.

  • Street View: Budoucí prodej virtuálního prostoru okolo ulic, které Google nasnímal mobilními kamerami. Umíte si představit lepší modrý oceán?

  • Bitcoin: Nové odvětví? Bude to výkřik do tmy či prosperující byznys?

  • Elektromobil Tesla: Téměř dokonalý modrý oceán. Na tomto příkladu je vidět, že i když na vývoji elektromobilů pracovaly téměř všechny automobilky, miliardář Elon Musk z toho udělal fenomén, který proces přechodu na elektromobily urychlí.

  • Smart Dust – chytrý prach: Částice - mikročipy, které se budou zabudovávat do omítek domů, do střech, do chodníků. Vytvoří tzv. kolektivní inteligenci, která bude např. monitorovat venkovní teplotu, tlak, vlhkost, aby se vytvořila rychlá a přesná předpověď počasí pro dané město a mohly se tomu přizpůsobit všechny systémy. Bude také neustále sledovat pevnost domů, staveb a mostů, aby se při trhlinách či korozi včas naplánovaly opravy. Bude sledovat obsazená parkovací místa v celém městě a hlásit řidičům volná. Bude schopná sledovat i pohyb zločinců – informace o nich ihned dostane policie. Rovněž zaznamená v zárodku požáry v domech a hasičům vždy zobrazí dispoziční plány budov a okolí.

  • Konec ztrát kufrů na letištích: Technologie Bag2go se SIM kartou se senzorem k zamezení ztrát kufrů. S těmito čipy se vám již žádná zavazadla na letištích neztratí.

  • Seznamka pro obézní: Jeden americký mladík má sestru s výraznou nadváhou, která dlouho nemohla najít partnera. Na běžných seznamkách ji nikdo nechtěl. Tak si mladík jednou večer sedl a vytvořil seznamku pro obézní www.overweightdate.com A modrý oceán byl na světě.

  • Telefon pro důchodce – Jablotron: Telefon s velkými číslicemi a písmeny, jednoduché ovládání a modrý oceán našel tisíce starších uživatelů, kteří jsou rádi, že svými artritickými prsty mohou ovládat klávesy, vidět na displeji velká čísla a písmena, a dovolat se kamkoliv bez potíží.

  • Naked air: Letecká přeprava pro naturisty - naháče. Na světě je dost lidí, kteří mají potřebu exibovat nahotou i v letadle. Proč ne? Dobrý modrý oceán.

  • Naked news: Velký trh 64 miliónů lidí v USA, Austrálii, Oceánii apod., kteří milují televizní zpravodajství, při nichž se reportérky svlékají.

  • Pixelstick: malování světlem – nový fenomén zábavy, který se stane odvětvím s mnoha obory.

  • Nový lék zabíjí dvě mouchy jednou ranou: obezitu i cukrovku. Lidstvo je podle OSN postiženo celosvětově epidemií obezity a v Česku jí trpí podle odhadů až 65 procent populace. Nadváha je pak zdrojem řady dalších zdravotních potíží, které kromě cukrovky a kardiovaskulárních chorob zahrnují i některé druhy rakoviny. Vědci z Indiana University nyní oznámili, že mají látku, která léčí obezitu i cukrovku typu 2 zároveň bez negativních vedlejších účinků. Obézních je 30 až 50 %, diabetiků asi 5 - 8 %. To je obrovský trh – nový obor farmaceutického odvětví, který může být úžasným modrým oceánem, protože lék bude chráněn patentem.

  • Plasty ze smradlavého vzduchu: Objev kalifornské firmy - ze znečištěného vzduchu ze zvířecích farem vyrobí plastové židle. Jestli se to uchytí, může to být velmi zajímavý obor.

  • Nanotechnologie – fulereny: V nanotechnologickém odvětví nového materiálového inženýrství vyvstává nová platforma pro mnoho dalších oborů – například fulereny s unikátními vlastnostmi. Ty mohou nalézt velmi všestranné využití – od fotovoltaických fólií až po lehké materiály. Je až 300 x pevnější než ocel, využije je průmysl stavebnický, strojírenský, elektrotechnický, automobilový dokonce i letecký.

  • Facebook, Twiter: Modré oceány sociálních sítí, které nesou majitelům neuvěřitelné zisky.

  • Piáno na hlavním nádraží a v ulicích – Prahy. Vynikající nápad, který přináší lidem radost a autorovi – kavárníkovi Ondřeji Kobzovi velkou popularitu.

  • Přenos pachů na dálku: Kina získávají další „rozměr“ (4D) přenos pachů a pohybu, Může to být chvíli modrým oceánem, než to budou mít všechna kina a v případě pachů i počítače.

  • Kvantové pušky: Nezabíjí, jen paralyzují nepřítele. Mohou se stát výnosným modrým oceánem.

  • Bedýnkový distribuční systém: Zajímavý distribuční systém farmářských výpěstků pro alternativně smýšlející zákazníky.

  • Yelow Tail : Nový stolní nápoj (víno), který se stal typickým modrým oceánem.

  • Cirque du Soleil: Unikátní spojení cirkusu, divadla, opery, baletu, show apod. Typický modrý oceán.

  • Play Station: Svého času vynikající modrý oceán.

  • Kmenové buňky jako léčba: Nová platforma, na níž vyrostou nové obory léčby chorob a úrazů. Změní náš život podobně jako internet. Změní naše nahlížení na zdraví, krásu. Například přinese velké ztráty (velkou příležitost) kosmetickému průmyslu, protože omlazovací účinky budou skutečné. Každý si bude moci (když na to bude mít) nechat si natisknout novou kůži z vlastních kmenových buněk.

  • Oční čočky místo brýlí: Otto Wichterle v roce 1963 vymyslel a vytvořil úžasný modrý oceán s miliardovým obratem, který tehdy hloupí komunisté prodali za „hubičku“ do USA.

  • Rubikova kostka: Svého času obrovský boom – modrý oceán, který Rubikovi přinesl pohádkové jmění.

  • Světelná „Rubikova“ kostka: Česká hrací kostka budoucnosti – tetris, had a další klasiky jak je neznáte. Na první pohled připomíná nějakou z futuristických verzí Rubikovy kostky, česká herní konzole Futuro Cube toho však oproti svému „analogovému předchůdci“ umí mnohem víc. Server Lidovky.cz otestoval jeden z nejzajímavějších českých vynálezů posledních let, který slaví úspěch zejména za oceánem.

  • Dlažební kostky čistí vzduch: Curych Proti škodlivému smogu lze bojovat dlažebními kostkami, pokud budou obsahovat speciální minerál oxid titaničitý, který má podle vědců schopnost škodlivé látky z ovzduší odbourávat. Látku je možné přimíchat i do cementu, barev na zeď a dalších stavebních materiálů. Švýcarští vědci vyvíjejí i textilní vlákna s obdobnými vlastnostmi.

  • Obrovské větrné trychtýře na výrobu elektřiny: Mají se stavět v Austrálii v poušti a zásobovat města energií.

  • Létající čistička vzduchu a čistič oken, který leze jako ještěrka.

  • Pitná voda ze vzduchu: Kalifornští vědci vynalezli láhev, která využívá principu důmyslných kanálků v krovkách jednoho pouštního broučka - sběrače rosného. Kdykoliv má brouček žízeň, sedne si na vrchol duny, zvedne krovky a čeká, až mu v kanálcích kondenzuje voda a steče do sosáčku. Tento princip používají vědci v lahvích na kondenzaci vody. Tyto láhve jsou podle velikosti „vyrobit“ za hodinu jeden až tři litry vody. To je úžasný vynález chráněný patentem, protože v pouštích a blízko nich žijí desítky miliónů lidí a miliarda lidí nemá přístup k nezávadné čisté vodě.

  • Slovenský vynález slibuje omezit hory plastového odpadu: Za novinkou je tříletá práce výzkumné skupiny na Fakultě chemické a potravinářské technologie Slovenské technické univerzity v Bratislavě. „Kromě ekologických obalů na vajíčka se z této látky dají vyrábět různé tašky, fólie a lahve“. Speciální látka je vyrobena ze syrovátky a škrobu. Po rozkladu nezůstávají v půdě žádné těžké kovy. Jsou to čistě uhlovodíkové produkty, které se rozkládají na biomasu. To neznamená, že pokud obal vyhodíme v lese, věc je zařízená. Látka se rozloží v kompostu, jinak je odolná vůči vodě, slunečnímu záření, je dlouho skladovatelná a mimořádně pevná. Vynález získal na nedávné světové výstavě v Tchaj-wanu zlatou medaili. Zájem mají výrobci biopotravin, kteří chtějí používat ekologické obaly. Úžasný modrý oceán.

  • Androidi – pomocníci a společníci: Seniorům by mohli pomáhat sociální roboti – tzv. Androidi, kteří se stanou sluhové a pomocníci. Budou umět vařit, uklízet, nakupovat, hrát šachy, povídat si o čemkoliv, budou mít i city a osobnost. To bude modrý oceán!

  • Energie z vlastní moči: Má jít o jakousi soustavu lahviček, do kterých se dá moč, a probíhající chemická reakce bude vytvářet elektrickou energii. Může se to stát převratným modrým oceánem, protože sedm miliard lidí několikrát denně močí. Bude však třeba vyřešit řadu technických a hygienických problémů.

  • PRESSY - Kolík na přepínání do smartphonů při focení: Jednoduchý nápad mladíkům vydělal milióny – tlačítko na přepínání funkcí Smartphonu. Samotný uživatel pak může prostřednictvím dodávané aplikace jednoduše nastavit, jakou funkci má tlačítko po stisknutí vykonávat. Podporováno je navíc i několik stisků najednou. Při krátkém stisku tak například může telefon rozsvítit baterku (blesk), při dvou krátkých pak fotit. Různé funkce je možné nastavit i pro dlouhý a dva dlouhé stisky. Pokud chce uživatel používat sluchátka, stačí Pressy jednoduše vyjmout. Po opětovném zasunutí začne vše zase fungovat. Novinka je zatím určena výhradně pro operační systém Android, kromě smart-phonů také pro počítačové tablety. Není ale vyloučeno, že v budoucnu se objeví aplikace, díky které bude možné použít Pressy také na zařízeních od Applu.

  • Konec černé nudy: Bridgestone umí barevné pneumatiky. Každý bude moci mít barevné pneumatiky, podle vlastního výběru.

  • OLED svítidla nové generace: OLED polymerové tenké fólie bude možné lepit všude – na domy zevnitř i vně, budou se prý nějakým způsobem stříkat na karoserie aut a v noci bude celé auto svítit. Možná je budou nějakým způsobem dávat do asfaltu a silnice se bude před jedoucím autem rozsvěcovat.

  • Restart účinnosti antibiotik pomocí stříbra: Lidstvo je na prahu pandemií a katastrofálního vymírání po miliónech, protože si mnohé bakterie zvykly na antibiotika, která baštíme v mase a mléce, a užíváme na kdejakou virózní banalitu. Právě přidání stříbra do antibiotik násobí jeho účinky. Může jít o vynikající modrý oceán.

  • Unikátní vynález: počítačové kabely nahradí lidské tělo. To znamená, že lidské tělo se stává vodičem pro přenos signálu mezi různými částmi PC. Možná, že z toho bude modrý oceán, možná ne.

  • Jeptišky se za vás modlí: Leasing boží služebnice: V USA si můžete nasmlouvat jeptišku, která se za určitý poplatek za vás bude třikrát denně modlit. Sice to nezkontrolujete, ale je to úžasné, co říkáte, že to těm řádovým sestrám myslí!

  • Záchod bez splachování: Bill Gates před lety vyhlásil celosvětovou soutěž na vynalezení suchého záchodu pro země třetího světa, které mají nedostatek nejen pitné, ale jakékoliv vody. To jen zhýčkaní Evropané a Američané splachují pitnou vodou.

  • Lék na Alzheimera: Vědci prý opět objevili lék na alzheimera. Zatím léčí jen myši. Vědci se již desítky let snaží přijít s lékem, který by změnil osud více než 36 milionů pacientů na celém světě. Jako poslední přišli s možným řešením vědci z Case Western Reserve University, kteří deset let zkoumali systém automatického odstraňování proteinu beta-amyloidu v mozku.

  • Hydrát metanu - Energetický zdroj budoucnosti: Hořící led může nastartovat Evropu, Japonci už těží a testuje komerční těžbu nového paliva, které by mohlo změnit energetickou mapu světa. Hydrát metanu. Vypadá jako přemrzlý špinavý sníh, je to však efektivní skladiště energie. Jeho zásoby jsou také v Evropě.

Podobných nápadů na jisté či zatím nejisté modré oceány bych mohl uvést ještě dalších několik stran. Jde jen o inspiraci pro hledání vlastního modrého oceánu.

Jak se vytvářejí modré oceány?

Hlavní překážkou vytvoření strategie modrého oceánu je fakt, že se dnešní firmy až příliš soustředí na boj mezi sebou a na získávání většího tržního podílu na úkor své konkurence. Tento způsob vzájemného boje je neefektivní, protože stojí zbytečně moc času, energie a peněz. Mohou si jej dovolit jen opravdu velké organizace, které často skoupí konkurenci, aby ji zničili. Pro každou firmu a její další rozvoj je důležité nalézt tzv. modrý oceán, neboli je nutné překročit hranice stávajícího odvětví a nalézt prostor, ve kterém ještě nikdo není.

Aby mohla být tato strategie úspěšná, je podstatné splnit dvě podmínky. Musíme mít velmi pečlivou přípravu, ve které se rozhoduje o tom, jak daný modrý oceán vytvořit a mít zvolenu přesnou implementaci samotné strategie. 

Hledání nových příležitostí v modrých oceánech může být zajímavé jak pro nové, ale hlavně pro stávající společnosti. Myšlenka vychází z předpokladu, že tržní prostor tvoří dva typy oceánů: rudý a modrý. Jak už bylo řečeno, pro rudé oceány je charakteristické, že jej tvoří všechna dnes známá odvětví a jde tedy o již zmapovaný tržní prostor. Modré oceány naopak tvoří všechna dnes neexistující odvětví a obory v rámci odvětví a jde tedy o nový tržní prostor.

Ale o tom příště.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace