Devadesátiprocentní ochrana

IMAGE LAB s. r. o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti IMAGE LAB s. r. o.

Když přijde řeč na ochranu intelektuálního majetku (intellectual property – IP), mnoho podnikatelů si řekne: „Jak bych si mohl dovolit ty ohromné právní poplatky? Od toho jsou přece rizikové investiční fondy.“ Ale s tímto přístupem už může být pozdě, většina jejich intelektuálního majetku již nemusí být ochranitelná. Jak z toho ven? Odpověď spočívá v hodnotovém inženýrství. Raději než usilovat o 100% ochranu za velké peníze, podnikatelé by měli vyzkoušet IP strategii, která zabezpečí 80-90% ochrany za méně peněz. Klíčem je stanovit si priority, vybrat si a také plně využívat zákon klesajících výnosů.

Nejdůležitějším jměním většiny dnešních mladých společností je jejich novátorské marketingové pojetí a nová technologie. Řádná IP strategie by měla odpovídat typu vašeho nehmotného majetku a poskytovat přiměřenou ochranu za přiměřené náklady. Při formulaci IP strategie si odpovězte na následující otázky:
- Jaká je hlavní myšlenka, nápad nebo objev?
- Jak snadno je lze okopírovat?
- Kde se tento nový nápad zrodil? Pracoval ten, kdo jej vymyslel, pro jinou společnost? Byl to univerzitní výzkum?
- Jak se můžete chránit před okopírováním? Pomocí patentování, obchodní značky, copyrightu nebo jiným způsobem?
- Jak zřejmý a viditelný bude tento nápad ve vašich produktech nebo službách?

S odpověďmi na tyto otázky by vám měl pomoci odborník na ochranu IP, právník. Taková konzultace může stát méně, než si myslíte. Ochrana IP neznamená buď vše nebo nic. Je možné získat 90% ochranu za několik desítek tisíc, zatímco kompletní ochrana by stála mnohem víc. Nakonec i ustanovení podnikové politiky a dokumentace, jako třeba zaměstnanecké a konzultantské dohody o mlčení, nevyžadují velké výdaje. Tento 90% přístup přinese podniku samé výhody. Základní podnikové a IP strategie podporované důkladným systémem právní obrany dá podnikatelům náskok.

-ba-
Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace