Čtyři mylné představy o podnikání

Ilustrační snímek

Mnoho podnikatelů se již přesvědčilo o jejich pravdivosti, přesto je další a další stále opakují. O čem to mluvíme? O mýtech, které obklopují samostatné podnikání. Na serveru Entrepreneur.com o nich nedávno psala Dana Brownleeová, která podniká jako lektorka manažerských dovedností. Mýty, které popisuje jsou natolik obecně platné, že je bychom na ně měli myslet i v jiných oborech a u nás v Česku.

1. mýtus: Nabízím-li kvalitní produkt, uspěji

Podnikatelé si stále často naivně myslí, že pokud nabídnou kvalitu, automaticky získají hodně práce a nových klientů. Nabídnout kvalitní produkt a umět jej prodat jsou ale dvě odlišné věci. Skvělý lektor například nemusí být skvělým obchodníkem. Na začátku podnikání je proto zvláště důležité vycházet ze stávajících kontaktů a budovat nové. Můžete nabízet i ukázky svých produktů zdarma. Dávejte však pozor, abyste tím nedevalvovali jejich cenu a sami se nepřipravili o zákazníky.

2. mýtus: Budu pánem svého času

Tato představa platí jen velmi okrajově. Minimálně v prvních letech podnikání pracují podnikatelé déle a více, než kdyby byli zaměstnání u někoho jiného. I když nad sebou nebudete mít tradičního šéfa, budete mít odpovědnost vůči stávajícím i budoucím klientům a případným obchodním partnerům. Například časy schůzek budete muset přizpůsobovat druhým.

3. mýtus: Musím všechno dělat sám

Na úplném začátku pravděpodobně budete muset všechno dělat sami. Časem však zjistíte, že je efektivnější outsourcovat klíčové oblasti vašeho podnikání, na které nejste odborníci. Těžko si například budete sami vytvářet profesionální webové stránky, aniž byste byli programátory. Naučíte se soustředit na to, co umíte nejlépe a kde je vás nejvíce potřeba, jako například u budování vztahů se zákazníky.

4. mýtus: Musím se zavděčit každému klinetovi

Zpočátku budete mít silnou tendenci přijímat všechny zakázky, které se naskytnou. Časem však pochopíte, že každého uspokojit nemůžete ani kdybyste se snažili své produkty a služby upravovat sebevíc. Měli byste vědět, kdo je vaším klíčovým trhem a tam se soustředit. Dále byste měli vědět, že někteří klienti jsou zkrátka příliš nároční. Mohou vyžadovat náročné zákaznické služby nebo nereálné ceny. S takovými zákazníky musíte být připraveni se rozloučit.

-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com