Několik tipů pro dobrého autora zpravodaje aneb Jak vytvořit úspěšný newsletter (2/2)

Radek Havelka, ICT Pro s.r.o.
Newsletter je definován jako písemná zpráva, vydávaná pravidelně, většinou obchodní společností, s cílem poskytnout informace lidem s určitým zájmem o tuto organizaci, předmět činnosti nebo dané téma. Dnes má nejčastěji podobu e-mailu. V první části tohoto článku jsme si proto představili, jak vytvářet e-mailový newsletter s ohledem na jeho účel, publikum a koncepci. Dnes se zaměříme na zbývající dvě oblasti, které by při tvorbě newsletteru neměly uniknout vaší pozornosti.

4. OBSAH

Buďte maximálně empatičtí. Vycházejte z prosté a nezvratné skutečnosti, že ani vy, ani vaše práce a firma nikoho nezajímáte. Nepočítejte s tím, že by se o vás kdokoli sám od sebe zajímal a neřkuli vás za vaše chrabré činy ještě chválil. Lidé jsou zaměstnáni svými starostmi, a pokud jim nenabídnete něco opravdu neotřelého, nového, nečekaného či překvapivého, nemáte šanci je v každodenní záplavě e-mailů zaujmout. Uvědomte si rovněž fakt, že co se jeví podstatné vám, se tak vskutku jeví pouze a jenom vám. Dívejte se očima čtenáře.

Zákazníka je užitečné informovat o novinkách, pokrocích a oborových zajímavostech, firemních změnách a speciálních akcích, předložit mu chytlavý mikropříběh o úspěších vašich zákazníků anebo rozhovor či dobrou radu k lepšímu životu nebo kariéře. Uvědomte si, že co sdělujete, musí být pro čtenáře užitečné, praktické a přínosné. V newsletteru je tedy dobré komunikovat nejen vaše kontaktní údaje, služby a produkty, ale primárně jejich přidanou hodnotu, a to například v podobě zákaznické podpory, věrnostních klubů, cenových zvýhodnění, bonusových akcí, školení a webinářů apod.

Dejte lidem důvod vás číst. Neříkejte jim, co jste udělali, ale jaký dopad a hlavně výhody to bude mít pro ně samotné. Buďte sugestivní. Nenabízejte slevu, ale už přímo vidinu toho, co si klient za ušetřené peníze může ještě pořídit.

5. VÝZVA

Call to Action. Výzva k činu! To zní trochu jako povolávací rozkaz z Obrany lidu. Ale každopádně se ji nebojte do newsletteru zařadit. Neměla by v něm totiž chybět. Její reálná podoba může představovat například výzvu ke kliknutí na odkaz, výzvu k registraci, možnost přihlášení se k odběru novinek, potvrzovací e-mail s další výzvou i link na možnost odhlášení.

Přimějte čtenáře k akci. Motivujte ho, aby měl důvod někde ve vašem zpravodaji kliknout. Berte přitom na vědomí, že lidé uvažují veskrze pragmaticky: „Co z toho budu mít?“ Následně jde pak už jen o to, aby čtenář věděl, jak a kde akci provést: „Co bych tedy měl pro to udělat?

Buďte bezprostřední a čtenáře směřujte k okamžité interakci s heslem: „Udělejte to hned a bude to pro vás výhodnější“. Ona interakce však musí být opravdu okamžitě funkční i dostupná. Nefungující odkazy či odložení možnosti interakce na později přirozeně odradí klienty od jakékoli další interakce. Pokud vyzýváte čtenáře k akci, nabízíte zboží či službu nebo jen požadujete vyplnění ankety či formuláře, musí být tyto možnosti dostupné ihned. Nikdo si nebude pamatovat, že odkazy budou aktivní třeba za 3 dny. Lidé běžně zapomínají již během odpoledne, co měli ráno ke snídani, natož aby udrželi v hlavě, že mají za týden někam kliknout.

Funkčnost je u newsletteru základním předpokladem. Pokud se zákazník zaregistruje k odběru zpravodaje a nic mu nadále nechodí, tak je to poměrně fatální problém zavánějící nezájmem o klienta, kterému se lidově říká „ostuda“ nebo s prominutím „průser“.

Repetitio est mater studiorum a to platí i zde. Opakování komunikace s klientem, pokud není častá až příliš a nejsme pak pro klienta obtížným hmyzem, přináší ovoce. Například se doporučuje zasílat registrovaným zákazníkům pravidelně a s jistým časovým odstupem tzv. autoemaily s dalšími informacemi, výzvami, akcemi a nabídkami.

Nepleťte si výzvuvyzývavostí. Mějte vkus! Obrázek pěkné ženy určitě není v newsletteru na škodu. Přestože trocha sexismu pochopitelně nikoho nezabije, však zvažte, jestli je nutné dávat čtenářům na odiv spoře oděnou odbarvenou blondýnu, která si naplácala make-up na tvář patrně lopatou a se zdviženým obočím i čelem a tupým výrazem vyorané myši po lobotomii si nechápavě strká dva prsty k polootevřeným ústům, aby zcela stereotypně vyjádřila, že nechápe, co jí to vlastně Centrum.cz vůbec nabízí za internetové „mega“ služby. Domnívám se, že k upoutání pozornosti, o níž reklama obecně usiluje, bohatě stačí vkusná fotografie atraktivní ženy a výsledky se zajisté dostaví.

V neposlední řadě se zaměřte na emocionálně pozitivně laděný dovětek s výzvou pro vaše klienty. A hlavně v něm neudělejte gramatické chyby, ať ještě ve finále nevypadáte jako nedoučené trdlo, co ani pořádně neovládá svůj mateřský jazyk... Přeji vám tedy mnoho štěstí na poli tvůrčího psaní, s marketingovým záměrem i bez něj, a ať všechny příslušné ventilátory serverů, přes které budou putovat vaše budoucí newslettery, i nadále tiše, nerušeně a poklidně šumí.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace