Jak rozvíjet byznys, aniž byste riskovali ztráty?

Jiří Jemelka, výkonný ředitel J.I.P. pro firmy s.r.o.

Mnohokrát jsem se v byznyse setkal s tím, že někdo má zaručený nápad, jak „zbohatnout“, jak rozjet podnik nový či rozšířit ten stávající. Následně takový člověk vsadil vše “na jednu kartu“. Většinou takové kroky skončily negativně. Chytrý podnikatel rozkládá, resp. minimalizuje riziko. Řídí se pravidlem: „Riskuj jen to, co můžeš prohrát.“ To znamená, že chytrý podnikatel realizuje své „zaručené nápady“ chytře.

UDĚLAT TEST

Udělá test. Příklad: Farmaceutická firma chce investovat 10 mil. Kč do reklamní kampaně. Výše rozpočtu teď není důležitá, podstatný je princip – a to princip testování. Místo aby tato firma investovala přímo 10 mil. Kč do „zaručeně úspěšné“ reklamní kampaně, provede test. Co tím mám na mysli?

POSTUP

Na jedné, dvou lékárnách (případně v 1 - 2 městech, zkrátka „na vybraném vzorku“) realizuje onu “zaručeně úspěšnou“ reklamní kampaň ve zkrácené podobě, a zkoumá výsledek. Šly prodeje nahoru? Dolů? Zůstávají tržby stejné? Když firma zjistí, že prodeje jdou dolů, něco je špatně… A management firmy ví, že nemá cenu naivně investovat 10 mil. Kč do celoplošné marketingové kampaně. Celý test stál desetinu až tisícinu procenta celé uvažované částky ke kampani. Firma si ušetřila velkou ztrátu. Pokud jdou tržby nahoru, ví, že zkrácený koncept kampaně (nápad, kreativní složka) je správný a firma spustí naplno svůj projekt po celé republice. A je vysoká pravděpodobnost, že když byl úspěšný malý vzorek testu, bude úspěšná celá kampaň. Obvykle to tak je. To je princip testování, snižování rizika. Zvyšování pravděpodobnosti úspěchu.

DOPORUČENÍ: NEZADLUŽUJTE SE!

Jeden podnikatel mi dal dotaz, zda má realizovat svůj „zaručený nápad“, jak rozšířit svůj byznys. „Ve Vašem případě bych potřeboval samozřejmě víc informací, abych dokázal fundovaně poradit“ odpověděl jsem mu. A pokračoval jsem: „Nicméně postup je jasný - udělat si minimálně test, např. formou průzkumu u potenciálních zákazníků apod., abych věděl, jak dobrý ten Váš nápad je. Pokud bych na základě vzorku (zkráceného testu) zjistil, že je vysoká míra pravděpodobnosti úspěchu realizace daného nápadu, šel bych klidně i do onoho úvěru, nad kterým přemýšlíte. V opačném případě radím - nezadlužujte se. Nezadlužujte se naivně! Nebo-li tak, abyste něco ve velkém zkusili „vabank“– a navíc tento pokus financoval z cizích peněz, které budete muset v budoucnu splácet. To je velké riziko. Můžete prohrát… a ta prohra Vám vezme víc, než co vůbec máte. Nikdy bych nešel do úvěru, který bych nebyl schopen zvládnout v případě krachu projektu (nápadu).

RISKUJ POUZE TO, CO MŮŽEŠ ZTRATIT

Výše uvedená zásada platí. Chytří investoři a podnikatelé se řídí jasným pravidlem: Riskuj pouze to, co můžeš prohrát / ztratit. Tzn. rozšiřuj byznys testováním, pouze s malými ztrátami. V opačném případě raději hledejte netradiční cesty a kreativní nápady, jak oživit svůj stávající byznys bez větších investic. Případně hledejte jiné podnikatelské příležitosti.“ Setkal jsem se s nejednou firmou, která se výše uvedeným pravidlem neřídí – a pak se majitelé či management podniku diví, že krachují. Zkrátka něco si vymyslí u stolu v kanceláři a pak to jdou realizovat. Bez reálné představy, jak se jejich nápad a důsledky jejich nápadu, budou chovat v realitě. Netestují, jdou natvrdo, naostro na věc. Nebuďte mezi těmi, kteří tápou ve tmě a rozhodují se v klíčových věcech od stolu. Svá rozhodnutí dělejte na základě pokusů a dílčích testů tak, abyste si ověřili alespoň určitou pravděpodobnost úspěchu svých rozhodnutí. Podnikejte chytře!

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace