Celosvětový průvodce spropitným

Vytisknout

Když si vezmete taxi kdekoli v Jižní Americe a zaokrouhlíte výslednou cenu na nejbližší vyšší celý dolar, bude to dostačující spropitné. Pokud však budete v Africe, například v Nairobi nebo v Kapském městě, je třeba dát spropitné ve výši 10 % ceny. V Indii naopak není třeba dávat v taxi žádné spropitné.

Otázka výše spropitného je obtížná i pro ty nejzkušenější cestovatele. Každý si totiž může vykládat jinak, co je štědré a přijatelné. Někdy může být spropitné dokonce považováno za neslušné. Například v japonských hotelech a restauracích je spropitné vnímáno jako hrubé zdůrazňování bohatství. Pokud však zapomenete na spropitné v americkém hotelu či restauraci, nebudete už příště vítaní. V hotelech po celém světě obecně platí, že není třeba platit za rady, jako jsou doporučení místních pamětihodností. Vždy byste však měli dávat spropitné za služby.

Ve většině zemí světa je lepší dát něco než nic, pokud si nejste jisti. Pamatujte si také, že zvyky ohledně spropitného většinou platí pro celé oblasti světa, takže by se neměly příliš lišit v sousedních zemích a regionech. Ve většině zemí Evropy je například příplatek za službu zahrnut již v ceně jídel, spropitné se proto očekává ve výši 5 až 10 %, zejména v lepších restauracích. 10% spropitné je dostačující i pro i taxislužby.

Jiná situace je v Asii, kde se zvyklosti v jednotlivých zemích velmi často liší. V Japonsku je spropitné obecně nevhodné. V Číně se v restauraci očekává spropitné ve výši 3 %, v Hongkongu je to 10 až 15 %. Taxi v Číně spropitné nevyžaduje, v Hongkongu je však třeba dorovnat na celý dolar. 

V USA je běžné zaplatit v restauraci spropitné ve výši 15 %, v lepších podnicích pak nejméně 20 %.  Za taxi v New Yorku či Chicagu byste měli dát spropitné 15 %, v malých městech stačí dorovnat do celého dolaru. Portýrovi v hotelu se dává jeden dolar za každé zavazadlo, v luxusních hotelech 2 až 5 dolarů. Hotelové službě se platí 3 až 5 dolarů za základní služby, jako je například zajištění dopravy na letiště. Za speciální služby se běžně dává spropitné až 20 dolarů.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace