HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Blue Ocean Strategy - Jak na to? (část 2/2)

Vilém Patloka, jednatel SC&C Partner

Tvůrci strategie modrého oceánu a autoři stejnojmenné knihy profesoři W. Chan Kim a Renée Mauborgne našli jasné a opakované postupy, které vedly k vytvoření modrých oceánů. Jedná se o tzv. šest cest, po kterých by se měl tým odpovědný za nový produkt rozhlédnout a jednu po druhé prozkoumat. V první části tohoto článku jsme popsali první čtyři cesty. Dnes si představíme ty zbývající a naučíme se připravit mapu průkopník, kočovník a usedlík.

5. Rozhlédnutí přes funkční a emoční výzvy

Poptávku lze vyvolat přidáním emočních prvků tam, kde doposud nebyly nebo naopak zjednodušením na čistě funkční produkt. Výraznou změnu prodělaly bankovní a pojišťovací služby, kdy trvalé příkazy, změny nastavení parametrů účtů, platební karty apod. byly spojeny s rituálem návštěvy u osobního bankéře. Elektronické bankovnictví odbouralo emoční prvky spojené s budovami obloženými mramorem, zdvořilým, korektním a vždy dobře oblečeným bankovním úředníkem.

6. Rozhlédnutí napříč časem

Jaké jsou obecné trendy v populaci a jak by jich bylo možné využít? Firma Apple využila rostoucí trend nezákonného šíření hudebních souborů po internetu. Svým přehrávačem iPod spolu s internetovým obchodem iTunes umožnila snadný a legální nákup skladeb za 99 centů bez nutnosti kupovat celé album.

Po provedení výzkumu v rámci výše uvedených cest a následné analýze informací, přichází na řadu inovace produktu. Dochází k rozhodnutí, které charakteristiky mají být zcela nově vytvořeny, které vlastnosti posíleny. A naopak co má být odstraněno nebo kde snížit výkonnost zbytečně předimenzovaných parametrů.

Procvičení mapy průkopník, kočovník a usedlík

Nyní si zkuste vytvořit mapu průkopník, kočovník a usedlík. Je to jeden z výchozích nástrojů, který přehledně zobrazí vaše portfolio produktů nebo služeb. Na jeho základě vyberete produkty, které budete inovovat dle metodiky modrého oceánu. Mapa třídí produkty na tři kategorie: usedlíci, kočovníci a pionýři.

Usedlíci jsou produkty, které nabízíte vy i vaši konkurenti a kde nejste lídry na trhu. Mít tyto produkty v portfoliu není automaticky špatně, většinou generují stabilní příjem. Jejich růstový a ziskový potenciál je ale malý. Produkty prakticky kopírují vlastnosti produktů konkurence a jsou uvězněny v rudém oceánu.

Kočovníci patří k prvním ve své třídě. Poskytují zákazníkovi nejvíce hodnoty. Jsou sice jedničky na trhu, ale jejich strategie se od konkurence nijak zásadně neliší.

Průkopníci jsou takové podnikatelské projekty, které nabízí hodnotu, jež neměla dosud obdoby a mají potenciál přitáhnout masovou poptávku zákazníků po vašem produktu. Lze je považovat za nejúčinnější zdroje vašeho růstu. Připomeňte si dříve uvedený graf s hodnotovými křivkami pro letecké společnosti. Jak se liší Southwest Airlines od ostatních leteckých společností?

Pro trochu inspirace se podívejte na příklad mapy průkopník (pioneer), kočovník (migrator), usedlík (settler) společnosti Apple.

 

Návod na vytvoření mapy průkopník, kočovník usedlík

  • Určete portfolio svých produktů, kterým se chcete zabývat.

  • Vytvořte seznam jednotlivých produktů.

  • Zakreslete je do mapy dle obrázku (velikost kruhu odpovídá velikosti příjmů daného produktu).

  • Promyslete, které chcete inovovat, tak aby se z nich stali pionýři.

     

 

 

Doporučená literatura literatura: W. Chan Kim a Renée Mauborgne: Strategie modrého oceánu, Management Press 2006

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Předchozí články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace