Marshall Goldsmith: Delegování může zabíjet

   Zobrazit dvojjazyčně czechenglish   Vytisknout

Musím více delegovat. Tak zní odpověď většiny seniorních manažerů na otázku, co mohou udělat, aby se stali efektivnějšími lídry. Zároveň je to však špatná a v některých případech i nebezpečná odpověď. Myslí si to alespoň Marshall Goldsmith – kouč vrcholových manažerů, spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji, který patří k nejuznávanějším osobnostem ve svém oboru na světě.

V nedávném článku na serveru humancapitalleague.com Marshall Goldsmith vysvětluje, že delegování může i zabíjet. „Nevhodné delegování dokáže zabít morálku, kariéru a dokonce i celou firmu,“ upozorňuje Goldsmith. Zdůrazňuje, že lídři by se neměli snažit delegovat více, ale delegovat efektivněji. Jak na to? „Má rada je jednoduchá,“ říká Goldsmith a popisuje následující postup.

Zeptejte se podřízených

Požádejte přímé podřízené, aby sepsali nejdůležitější oblasti své odpovědnosti. Pak si domluvte individuální schůzky mezi čtyřma očima a ptejte se každého podřízeného, kde má pocit, že se zapojujete příliš a kde by naopak ocenili více vaší pomoci. Je to velmi jednoduché cvičení, které vám pomůže jasně odhalit, kde je třeba delegovat více a kde ne. Nebojte se zeptat ani na to, zda vás podřízení někdy viděli pracovat na úkolech, které podle nich manažer na vaší úrovni nemusí dělat.

U některých mých klientů z řad top manažerů se ukázalo, že oblastí, kde více delegování může pomoci ušetřit čas manažerovi a zároveň pomoci v rozvoji podřízeným, je řízení týmu,“ vysvětluje Goldsmith. Top manažer nemusí osobně svolávat porady a kontrolovat dodržování jejich agend. V mnoha firmách se osvědčilo rotování podřízených na pozici organizátorů porad. Navíc jim to pomohlo lépe pochopit chod firmy.

V případě jiné firmy docházelo k tomu, že zaměstnanci ztráceli povědomí o tom, jak jejich práce souvisí s celkovou strategií firmy. Šlo o divizi, která působila ve velmi rychle se měnícím prostředí. Zaměstnanci nepotřebovali slyšet, co mají dělat, nebo vysvětlit technické detaily. Chtěli od svého manažera, aby je udržoval v obraze ohledně obchodní strategie. Pomohlo zavedení pravidelných osobních pohovorů jednou za dva měsíce.

Video, v němž Marshall Goldsmith hovoří o nástrahách delegování a uvádí další příklady z praxe můžete shlédnout na této stránce.

-kk-

Zdroj: Human Capital League - online komunita pro profesionály v oblasti řízení lidí
Zobrazit přehled článků ze zdroje Human Capital League
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace