Marshall Goldsmith: Delegování může zabíjet

Musím více delegovat. Tak zní odpověď většiny seniorních manažerů na otázku, co mohou udělat, aby se stali efektivnějšími lídry. Zároveň je to však špatná a v některých případech i nebezpečná odpověď. Myslí si to alespoň Marshall Goldsmith – kouč vrcholových manažerů, spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji, který patří k nejuznávanějším osobnostem ve svém oboru na světě.

V nedávném článku na serveru humancapitalleague.com Marshall Goldsmith vysvětluje, že delegování může i zabíjet. „Nevhodné delegování dokáže zabít morálku, kariéru a dokonce i celou firmu,“ upozorňuje Goldsmith. Zdůrazňuje, že lídři by se neměli snažit delegovat více, ale delegovat efektivněji. Jak na to? „Má rada je jednoduchá,“ říká Goldsmith a popisuje následující postup.

Zeptejte se podřízených

Požádejte přímé podřízené, aby sepsali nejdůležitější oblasti své odpovědnosti. Pak si domluvte individuální schůzky mezi čtyřma očima a ptejte se každého podřízeného, kde má pocit, že se zapojujete příliš a kde by naopak ocenili více vaší pomoci. Je to velmi jednoduché cvičení, které vám pomůže jasně odhalit, kde je třeba delegovat více a kde ne. Nebojte se zeptat ani na to, zda vás podřízení někdy viděli pracovat na úkolech, které podle nich manažer na vaší úrovni nemusí dělat.

U některých mých klientů z řad top manažerů se ukázalo, že oblastí, kde více delegování může pomoci ušetřit čas manažerovi a zároveň pomoci v rozvoji podřízeným, je řízení týmu,“ vysvětluje Goldsmith. Top manažer nemusí osobně svolávat porady a kontrolovat dodržování jejich agend. V mnoha firmách se osvědčilo rotování podřízených na pozici organizátorů porad. Navíc jim to pomohlo lépe pochopit chod firmy.

V případě jiné firmy docházelo k tomu, že zaměstnanci ztráceli povědomí o tom, jak jejich práce souvisí s celkovou strategií firmy. Šlo o divizi, která působila ve velmi rychle se měnícím prostředí. Zaměstnanci nepotřebovali slyšet, co mají dělat, nebo vysvětlit technické detaily. Chtěli od svého manažera, aby je udržoval v obraze ohledně obchodní strategie. Pomohlo zavedení pravidelných osobních pohovorů jednou za dva měsíce.

Video, v němž Marshall Goldsmith hovoří o nástrahách delegování a uvádí další příklady z praxe můžete shlédnout na této stránce.

-kk-

Zdroj: Human Capital League - online komunita pro profesionály v oblasti řízení lidí
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace