Dávat a brát: Adam Grant o úspěchu a smyslu práce

IMAGE LAB s. r. o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti IMAGE LAB s. r. o.

Lidé se po generace soustředili na individuální předpoklady úspěchu, mezi které patří především nadšení, tvrdá práce, talent a štěstí. Dnes však úspěch stále více závisí na tom, jak dokážeme jednat a spolupracovat s ostatními. Úspěch vychází z interakcí mezi třemi typy lidí – dárci, směnárníky a příjemci. Pokud si myslíte, že nejúspěšnější jsou příjemci, mýlíte se. Je to mu zcela naopak. Největších úspěchů dosahují dárci, kteří pomáhají ostatním, aniž by za to něco očekávali. Existuje o tom řada vědeckých důkazů podložených praxí ve firmách.

To je stručné shrnutí obsahu světově úspěšné knihy Adama Granta s názvem Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success (v češtině Dávat a brát, BizBooks, 2013). Adam Grant je nejmladším profesorem americké Wharton School při University of Pennsylvania, kde se věnuje organizační a manažerské psychologii. Kniha Dávat a brát se stala bestsellerem v žebříčku deníků New York Times a Wall Street Journal a jako jednu z nejlepších knih v oboru managementu a obchodu ji doporučuje i časopis Fortune nebo Harvard Business Review.

3 mýty o smyslu práce

S úspěchem v práci souvisí také smysl, který ve své práci vidíme. A právě tématu smyslu práce se Adam Grant věnoval ve svém nejnovějším článku na síti LinkedIn. Začíná vysvětlením, že největší smysl lidé vidí v práci lékařů, duchovních nebo učitelů. Tato povolání pomáhají vyvrátit několik mýtů o smysluplnosti práce.

1. Smysl práce závisí na tom, kde pracujeme

Ve skutečnosti lze smysl práce najít bez ohledu na to, pro jakou firmu pracujete. Lékař může být úspěšný v mnoha různých nemocnicích stejně tak jako učitel v mnoha různých školách. To, že zrovna nepracujete pro Google nebo Apple, nevadí.

2. Smysl má pouze znalostní práce

Nežijeme v době znalostní ekonomiky, jak se mnozí mylně domnívají. Žijeme v době služeb a právě ve službách je smysl naší práce. Smyslem práce je posloužit a umožnit smysluplnější život ostatním.

3. Smysl práce se odvíjí od vizionářského šéfa

Ne každý může pracovat pro silného a charismatického lídra. To ale nijak nevadí. Smysl práce neudává lídr, ale lidé, kteří ji dělají.

Kniha

GRANT, ADAM: Give and Take: Why Helping Others Drives Our Success. New York: Penguin Books, 2013. 320 s.

GRANT, ADAM: Dávat a brát: Skrytá dynamika úspěchu, Praha: BizBooks, 2013. 312 s.

-kk-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Následné články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace