Čeho se vlastně bojíte při veřejném vystupování? Část 1/2

Každý zkušený řečník vám řekne, že úspěch ve veřejném vystupování je záležitostí praxe a důkladné přípravy. Pokud se před svými vystoupeními cítíte nepříjemně a nejraději byste utekli, rozhodně to nemusí trvat věčně. Začněte tím, že si pojmenujete svůj strach. Jakmile si budete vědomi toho, čeho se obáváte, můžete tento strach odstranit. Server businessinsider.com publikoval přehled deseti nejčastějších strachů při veřejném vystupování a doporučení, jak je překonat.

Bude se mi třást hlas

Tento strach lze překonat nácvikem pomalého hlubokého dýchání před vystoupením. Podstatou tohoto relaxačního cvičení je soustředit se pouze na dech a nic dalšího. Říkejte si v duchu: „Jediné na co teď musím myslet, je nádech a výdech.“

Zapomenu, co mám říci

Tomuto strachu lze předejít dvěma způsoby – důkladným nacvičením vystoupení a sestavením vystoupení tak, aby jednotlivé jeho části na sebe logicky navazovaly. Neučte se svůj projev nazpaměť, raději použijte více obrázků, které vás povedou.

Selže technika

To se může stát kdykoli. Snížit riziko selhání techniky však můžete tím, že přijdete včas a vše si důkladně vyzkoušíte a připravíte. Měli byste být připraveni i na situaci, kdy technika nepůjde vůbec a budete muset prezentovat bez počítače.

V hledišti bude provokatér

I zde vám pomůže příprava. Začne-li se ozývat nějaký nesouhlas, nepřehlížejte to. Naopak otevřeně řekněte, že vidíte, že s vámi někdo nesouhlasí a požádejte jej o jeho názor. Pak se na názory zeptejte i ostatních. Nebojujte proti svým oponentům, reagujte s respektem a empatií.

Publikum bude bez zájmu

Stoprocentní kontrolu nad tím, zda se publikum bude smát vašim vtipům, získat nemůžete. Strach z nezájmu publika však můžete snížit tím, že obsah svého vystoupení zaměříte na potřeby a zájmy svého publika. Pak už bude úplně jedno, jaké vtipy říkáte. Vlastně je ani nebudete potřebovat, abyste si získali pozornost. V případě největší krize vám pomůže, když zapojíte publikum do diskuse – zeptáte se na jejich zkušenosti.

Druhou část článku si můžete přečíst zde.

-kk-

Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace