What not to say in a presentation

Co neříkat při prezentaci

The purpose of this presentation is ... Imagine that ... Thank you. These are examples of typical phrases that should not be omitted from any presentation. You surely know that choosing the right words is essential in public speaking. Therefore, you should also know the phrases that should not be  used in presentations. According to businessinsider.com,  avoid the following five phrases.

1. I am sorry.

Imagine a situation where somebody from your audience asks whether you could return to a previous point, or whether you could talk louder. At such times, we tend to apologize, which only unnecessarily undermines our authority. You should rather say, "Of course, with pleasure." Do not apologize for small mistakes as they draw the audience's attention to mistakes they may not have even noticed.

2. I could not prepare as well as I would like.

This can happen. But do you really think that your audience wants to hear about it? Do the best you can do in any given situation and prepare better next time.

3. I am exhausted.

Another fact that your audience does not care about. It does not matter if you are tired because of a long journey or because you caught a cold, do not point it out. Just do your best.

4. I have already said that.

When a listener asks about something you have already talked about, avoid phrases such as: "Weren't you listening to me?". Do not get defensive, respond politely. Your audience should never feel humiliated or embarrassed.

5. I feel nervous.

Every speaker is a little nervous. Try to use your nervousness positively. You should learn how to manage it, do not try to eliminate it.

-Kk-

    Co neříkat při prezentaci

    Účelem této prezentace je... Představte si... Děkuji vám. To jsou příklady typických frází, které by neměly chybět při žádné prezentaci. Jistě sami víte, že správný výběr slov je při veřejném vystupování velmi důležitý. Proto byste měli znát i fráze, které by v rámci prezentací zaznívat neměly. Podle serveru businessinsider.com je to především následujících pět výroků.

    1. Omlouvám se.

    Představte si situaci, kdy vás posluchač požádá, zda byste se mohli vrátit k předchozímu bodu, nebo zda byste mohli mluvit hlasitěji. V takových chvílích máme tendenci se omluvit, čímž se ale zbytečně poškozujeme. Raději řekněte: „Samozřejmě, rád to učiním.“ Stejně tak neupozorňujte svou omluvou na malé chyby, kterých si posluchači nevšimnou.

    2. Nemohl jsem se připravit tak dobře, jak bych chtěl.

    To se samozřejmě může stát. Myslíte si ale, že to vaše publikum chce slyšet? Udělejte vše, co v dané situaci můžete udělat, a příště se připravte lépe.

    3. Jsem vyčerpaný.

    Další skutečnost, která vaše publikum nezajímá. Ať už jste unavení z cesty nebo například nachlazení, neupozorňujte na to. Vydejte ze sebe maximum.

    4. To už jsem říkal.

    Když se posluchač zeptá na něco, o čem jste již mluvili, vyvarujte se vět typu: „Vy jste mě neposlouchal?“. Nebuďte defenzivní a odpovězte slušně. Vaši poslouchač by se nikdy neměli cítit poníženě nebo trapně.

    5. Jsem nervózní.

    Každý spíkr je trochu nervózní. Svou nervozitu byste ale měli využít pozitivně. Měli byste se ji naučit řídit, nikoli se jí snažit zbavit.

    -kk-

    Zdroj: Business Insider - americký portál zaměřený na oblast podnikání
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Insider