5 tips on how to avoid conflicts

5 tipů, jak předejít konfliktům

Professional relationships often involve conflicts. We are only human and we make mistakes. Sometimes we become excessively angry, forget to do something or say something inappropriate. Some conflicts are inevitable but many can be prevented if we have strong communication skills. The following practical tips on how to minimise the risk of conflicts in your professional relationships were published on Inc.com.

1. Do not write angry e-mails

The recipient cannot see your emotions and might misinterpret the message completely. It may also be forwarded to others, who thus will have a bad impression of you. So in written communication stick solely to the facts. Solve emotional issues on the phone or in person, but first try to calm yourself down as much as possible.

2. Do not shout at anybody

A raised voice is guaranteed to cause conflict. Even if the criticism is justified, keep your emotions under control. Shouting shows disrespect to other people. Count on their remembering your shouting for a long time to come.

3. Do not blame others

You may think that some people around you tend to cause conflicts more than others. But you definitely will not help them by forwarding articles with instructions on how to prevent conflicts. You yourself would then cause a conflict about which of you has a bigger problem with causing conflicts.

4. Do not withhold information

The worst conflicts arise due to misunderstandings. These are created either when we talk too much and do not let others speak, or when we remain silent and do not share important information. The second case is usually worse.

5. Do not ignore minor problems

Many projects fail because of unsolved problems that appear to be minor. Big problems, however, arise on the basis of small ones. So you should solve even small conflicts immediately so that they do not develop into something much bigger.

-kk-

    5 tipů, jak předejít konfliktům

    V pracovních a obchodních vztazích často dochází k konfliktům. Jsme zkrátka lidé a děláme chyby. Občas se příliš rozčílíme, na něco zapomeneme nebo řekneme něco nevhodného. Některé konflikty jsou nevyhnutelné, řadě se však dá předejít. Klíčovou roli hrají naše komunikační dovednosti. Následující praktické rady, jak minimalizovat riziko konfliktů ve vašich pracovních vztazích, přinesl server Inc.com.

    1. Nepište rozčílené e-maily

    Příjemce vaší zprávy nevidí vaše emoce a může si ji vyložit zcela chybně. Navíc ji může přeposlat dalším lidem, kteří o vás také získají špatný dojem. V psané komunikaci se proto držte pouze faktů. Emotivní záležitosti řešte po telefonu nebo osobně, nejprve se však snažte maximálně uklidnit.

    2. Na nikoho nekřičte

    Zvýšený hlas spolehlivě vyvolává konflikty. I když je vaše kritika oprávněná, držte své emoce na uzdě. Křik dává najevo, že dotyčného nerespektujete. Věřte tomu, že si váš křik bude pamatovat ještě hodně dlouho.

    3. Neobviňujte druhé

    Možná máte ve svém okolí člověka, u něhož pozorujete zvýšenou schopnost vyvolávat konflikty. Rozhodně mu nenabízejte pomoc tak, že mu například přepošlete článek s návodem, jak předcházet konfliktům. Sami byste tím vyvolali konflikt na téma, kdo z vás dvou má s vyvoláváním konfliktů větší problém.

    4. Nezadržujte informace

    Nejhorší konflikty vznikají v důsledku nedorozumění. Ta vznikají jednak ve chvíli, kdy mluvíme příliš a nenecháme mluvit druhé, a jednak tehdy, kdy mlčíme sami a nesdílíme důležité informace. Ten druhý případ bývá horší.

    5. Nepřehlížejte drobné problémy

    Řada projektů ztroskotá na tom, že se neřeší problémy, které se jeví jako nepodstatné. Velké problémy však vznikají právě na základě malých problémů. Řešte proto i malé konflikty obratem, aby nevyrostly v mnohem větší.

    -kk-

    Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com